TURÓ GROS – VOLTANTS DE LA ROCA DEL VALLÉS (RUTA PREHISTÒRICA 2).

SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM https://www.instagram.com/cataloniatrekking/

Introducció:Curta i tranquil·la excursió als voltants de la Roca del Vallès on descobrirem restes prehistòriques.

El castell de la Roca del Vallès:Les primeres notícies del castell de la Roca són de l’any 932. Es té constància documentada del segle XI sobre el castell de La Roca del Vallés, el propietari del qual fou Arnau Mir per encàrrec del comte de Barcelona. A la primeria del segle XV Pere Arnau Marquès vengué la senyoria de la Roca a Ramon de Torrelles, que la va posseir en feu pel monarca i realitzà diverses obres de restauració del castell. El 1468 el títol de baró de la Roca havia estat concedit a Martí Joan de Torrelles i de Sentmenat. En el segle XV, Martí Benet de Torrelles es va casar amb Maria de Sentmenat i el seu fill Pere de Torrelles i Sentmenat, va heretar el senyoriu de la Roca. El castell va jugar un paper important durant la Guerra de Successió Espanyola. Un altre Pere de Torrelles-Sentmenat, que fou governador de Catalunya i senyor i baró de la Roca, fou creat el 1706 pel rei arxiduc Carles III, marquès de Torrelles. Seguidament el castell de la Roca passà al domini de la comunitat de preveres de Santa Maria del Mar, i amb la desamortització, a mans privades.

Al 1952 pràcticament es va reconstruir gairebé tot el castell i es va restaurar de forma moderna. Les restes originals del castell de La Roca formaven una planta gairebé rectangular de la qual es conserven els murs de les cares nord, est i oest. Al peu del mur situat al nord hi havia un pou de gel excavat a la roca, dipòsit cilíndric de gran amplitud.

Temps:1 hora i 40 minuts

Desnivell:159 metres de pujada i l’equivalent de baixada

Llargària:5 quilòmetres 740 metres.

Dificultat:Baixa – mitja

Punts d’aigua:No hi ha cap font en tot el periple

Punts de referència:* poble de la Roca del Vallès * urbanització Roca * Pedrera de Can Planes * Can Planes de la Muntanya * Dolmen de Can Planes * Roques de l’Escorpí * mas de Can Ronses * poble de la Roca del Vallès

Punt de partida:Centre del poble de la Roca. Plaça de la Vila.

Itinerari:0,00 h. Centre del poble de la Roca del Vallès. Plaça de la Vila. Hem de sortir pel poble caminant pels carrers en sentit ascendent i en tendència al N.E.-E, pujant pel carrer Camèlies i continuant pels carrers dels Pins, Gira-sols i Roca tomba. Estaques indicatives.

0,12 h. Transitant per la urbanització Roca tomba i el carrer homònim, deixem enrere les darreres cases de la població per endinsar-nos al bosc.

0,14 h. Final de l’asfalt i inici de la pista de terra, completament horitzontal, que ens duu en direcció S.E.

0,16 h. Pedrera de Can Planes. Deixem a la nostra esquerra un vial que se’ns incorpora en diagonal per l’esquena i la dreta una pista que surt en perpendicular vers a la nostra dreta. Seguim recte transitant pel costat d’una zona de prats que resta a la nostra dreta.

0,18 h. Nou brancal que ignorem i que surt en perpendicular a la nostra dreta.

0,22 h. Nus de pistes. Agafem el brancal de la nostra esquerra, ignorant el traçat que segueix recte i la pista de la nostra dreta. Marques de P.R. i de la “ruta prehistòrica 2”

0,30 h. Passem per davant del gran mas de Can Planes de la Muntanya, deixant un brancal secundari que surt a la nostra dreta i continuant de manera evident per l’ample pista. Aviat trobem el Dolmen de Can Planes. Cartell indicador.

0,32 h. Bifurcació. Seguim per la pista principal vers a la nostra dreta Iniciem un tram de suau pujada. Marques de P.R. i de la “ruta prehistòrica 2”

0,35 h. Camí que neix a la nostra esquerra i que ignorem.

0,38 h. Anem a parar a una pista transversal que seguirem vers a la nostra dreta en direcció S.E. Marques de P.R. i de la “ruta prehistòrica 2”

0,42 h. Doble bifurcació a la nostra dreta en forma de “V” que ignorem. Final del tram de pujada.

0,49 h. Passem pel costat de les Roques de l’Escorpí que resten a la nostra dreta. Cartell indicador. Seguim tot recte per la pista. Marques de P.R. i de la “ruta prehistòrica 2”

0,56 h. Deixem a la nostra dreta un corriol que s’endinsa dins del bosc.

0,58 h. Unió de pistes. Una de nova se’ns incorpora per la dreta i es fon amb la de procedència nostra. Al poc neix una segona pista, que més aviat es un camí, en transversal a la nostra dreta en direcció S.O. Es el moment de deixar el P.R. i les senyals de la “ruta prehistòrica 2” i agafar aquest nou camí vers a ponent. Tram bastant planer.

0,59 h. Creuem de manera transversal un corriol per continuar tot recte vers al S.O.-O. Estem a les proximitats de les runes del mas de Can Ronses (no visibles des del camí).

1,10 h. Bifurcació. Prenem el corriol que neix a la nostra dreta i que comença a perdre alçada en direcció O.N.O.

1,17 h. Anem a parar a la carretera BV-5106 que seguirem en sentit descendent vers a la nostra dreta. Continuant ja sense deixar la carretera anirem a parar a la població de la Roca i deambulant pels seus carrers ens aproparem al punt de partida.

1,40 h. Plaça de la Vila del poble de la Roca del Vallès, final del periple.

POTS DESCARREGAR-TE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/turo-gros-voltants-de-la-roca-del-valles-ruta-prehistorica-2-49900079