CASTELL DE BURRIAC DES DE CABRERA DE MAR

SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM https://www.instagram.com/cataloniatrekking/

Introducció:Curta i molt transitada excursió que puja al que potser es el punt més emblemàtic del Parc de la Serralada Litoral. Molt freqüentada en matins de cap de setmana a la primavera i a la tardor.

Castell de Burriac: És un castell medieval habilitat per a la visita, situat dalt d’un turó a 400 metres sobre el nivell del mar. Té sota seu un antic poblat ibèric.

Es tracta d’un recinte murat de planta irregular que s’adapta al terreny escarpat. La part jussana presenta un bastió, al costat de la porta principal, i un recorregut de muralla que clou un pati interior, destinat a estances de servei, bestiar i magatzem al nord, i un altre al sud. La part sobirana, o de residència, dominada per la torre de l’homenatge, de planta circular, on és també la cisterna d’època romana reutilitzada, i la zona de sales nobles en la part central i de llevant, amb la capella de sant Vicenç, flanquejada per la gran sala d’armes gòtica al costat sud i una altra sala al nord.

En general l’aspecte actual correspon al castell del segle XV, quedant només alguns testimonis de les construccions del segles X-XI i la cisterna d’època romana, que es va aprofitar en construccions posteriors

De la capella de Sant Vicenç queden restes de les voltes del temple. S’accedia des de dins del clos del castell i l’absis principal forma part del primer cercle emmurallat. Segons sembla, la part que resta és la part més primitiva, com la base de la torre i algunes de les parets, al segle XII. Segons l’escriptor Heribert Barallat (1878), la capella era dividida per un arc en dues meitats, separant la construcció primitiva d’una altra més moderna.

La torre mestra és de planta circular amb mur de 1,25 m de gruix. La porta d’accés es troba a 3 m del terra. A la torre s’hi accedia per una escala llevadissa o per un pont de balança. No fou emmerletada. La torre és dividida en dos parts per un pis fet de voltes encanyissades. La part inferior de la torre correspon al castell primitiu i fou modificada a les diferents etapes de construcció del castell. La resta de la construcció correspon, igual que la capella, al segle XV.

Es conserva una de les tres cisternes del castell. Es troba a la part sobirana, a peu de la torre. Pel seu estat de conservació sembla correspondre a èpoques més recents respecte a la construcció primitiva. En una altra de les cisternes del castell se suïcidà el jove poeta modernista, Antoni Isern.

Temps:50 minuts

Desnivell:165 metres de pujada i l’equivalent de baixada

Llargària:2 quilòmetres 80 metres

Dificultat:baixa

Punts d’aigua:No hi ha cap font en tota la petita excursió

Punts de referència:* Pàrquing de la Font Picant * Plana de Passarell * Castell de Burriac * Plana del Passarell * Pàrquing de la Font Picant

Punt de partida:Pàrquing de la Font Picant, 213 metres. Accesible en vehicle des de Cabrera de Mar per una pista que neix al final de la Riera central del mateix poble. Cartells indicadors que ens informen que aquesta pista es l’accés al Parc de la Serralada Litoral.

Itinerari: 0,00 h. Pàrquing de la Font Picant. 213 metres. Seguim la pista ascendent vers a la nostra dreta, passant pel costat d’unes cases en direcció N.E.

0,03 h. Anem a parar a una segona esplanada que alhora serveix de zona auxiliar d’aparcament. Seguim per la pista ample i ascendent, on ja no poden transitar els vehicles (cadena). A la nostra dreta se’ns incorpora una senda que surt del bosc i que justament serà per on tancarem el periple.

0,06 h. Bifurcació de pistes. Seguim per la pista ascendent de la nostra dreta en sentit N.E.

0,16 h. Després d’un tram de pista sense pèrdua possible divisem un corriol a la nostra dreta (fita) seguim el mateix que es una drecera, abandonant la pista principal.

0,17 h. Creuem la pista de manera transversal i seguim pel corriol ascendent en direcció E, tendència S.E. Traspassem ara un bonic tram de bosc.

0,21 h. Plana de Passarell (proximitats). Anem a parar a una ample pista que seguirem uns pocs metres en sentit descendent vers a la nostra esquerra per divisar a tocar un nou brancal ascendent que neix a la nostra esquerra i que es el que haurem de seguir en direcció S.E. Cartell indicador. La pista envolta el turó final del castell, al final de la mateixa coronarem les runes.

0,33 h. Castell de Burriac. 392 metres. Després de la visita al castell (consultar horari de visites per a que el recinte estigui obert), davallarem pel corriol que neix just en direcció N.O. Baixada forta per corriol ben marcat amb afloraments de pedra. Fàcil però amb ferm de sauló. Cal parar atenció de no relliscar.

0,37 h. Plana del Passarell. Anem a parar a la pista on hi ha una manera d’obelisc. De fet ens haurem passat la bifurcació correcta que neix al mateix corriol, abans de baixar a l’esplanada que fa una mena de coll. Neix una senda descendent vers a la nostra esquerra. Taca blanca a l’inici. Davallem per centre de la petita vall, en mig del bosc. Camí ben macat i de baixada ferma i directa en direcció S.O.

0,48 h. Anem a parar a l’aparcament superior de la Font Picant, ja a terreny conegut. Davallem la pista uns pocs metres fins a l’aparcament principal.

0,50 h. Pàrquing de la Font Picant. 213 metres.

POTS DESCARREGAR EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/castell-burriac-des-de-cabrera-de-mar-49906673