EL CAU – SERRA DE GISCLARENY I SANT MIQUEL DE TURBIANS.

SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM https://www.instagram.com/pakocrestas/

Introducció: Aquest periple ens permet conèixer la part alta de les Serres de Gisclareny, anant a parar al seu extrem de llevant on trobem l’excel·lent mirador de la Roca Tiraval. Val a dir que la primera meitat discorre per bosc i prats enlairats amb bones vistes panoràmiques, i el segon tram peca de massa asfalt al final de tot.

Bones vistes sobre Gisclareny i l’església de Sant Miquel de Turbians. Si volem fer la visita a aquesta darrera església caldrà comptar amb uns 45 minuts més de marxa per anar i tornar.

Sant Miquel de Turbians: El lloc de Turbians que li donà el nom ja consta en l’acta de consagració de la catedral d’Urgell, l’any 839. L’església és romànica, de la qual se’n té notícia des del segle X, amb el nom de Sant Miquel del Paradís, i que va funcionar com església parroquial fins el segle XVIII.

Té una nau única, ampla i sense absis (probablement suprimit per alguna reforma).  La portalada, al mur del S, és força elegant, amb dos arcs que descriuen una volta de mig punt amb dovelles ben tallades i coronats per una arquivolta que té funcions de cornisa.

El campanar, molt poc elevat, és una torre quadrada. L’església es troba en bon estat de conservació.

Temps: 3 hores i 5 minuts.

Desnivell: 279 metres de pujada i l’equivalent de baixada.

Dificultat: Mitja

Punts d’aigua: En tot el periple tant sols hi ha una font, la de Can Pere Vilella, poc després d’haver deixat enrere la Collada de Turbians.

Punts de referència: * Coll de l’Escriga * Cim del Cau * La Colladassa * Roca Tiraval * Collada de Turbians * Font de Can Pere Vilella * mirador de Sant Miquel de Turbians * Coll de l’Escriga

Punt de partida: Coll de l’Escriga, 1.351 metres. Per arribar-hi des del Racó de l’avi de Guardiola de Berguedà cal agafar la carretera vers a Bagà, entrar al centre de la població, i tot seguint les indicacions prendre una nova carretera secundària en direcció Gisclareny. Pugem per la mateixa fins ser-hi dalt de la Serra de Gisclareny que justament es traspassa pel Coll de l’Escriga.

Itinerari: 0,00 h. Coll de l’Escriga, 1.351 metres. La senda surt un xic per sota el coll, al vessant sud i surt en diagonal vers a l’esquerra en direcció est. Presenta un pujada suau i bastant uniforme pel mig del bosc en mig de bell paratges. Marques grogues i blanques.

0,30 h. Cim del Cau, 1.539 metres. Iniciem la davallada, també suau i en mig del bosc, vers a l’est.

0,43 h. La Colladassa. 1.473 metres. Malgrat el nom, resulta una mica difícil apreciar-la durant la baixada al ser-hi envoltats de bosc. Bifurcació, seguim la marcada senda superior que flanqueja vers a l’est de manera molt horitzontal. Marques de PR.

0,55 h. Quan la senda ja comença a prendre alçada, neix un nou camí vers a l’esquerra que puja. Cartell indicador. Serà aquest nou camí ascendent el que haurem de seguir. Principi amb pujada, intermedi pla en mig del bosc i darrer tram més obert per aresta també boscosa, sempre vers a l’est. No hi ha marques de pintura però el camí està molt ben fresat.

1,20 h. Roca Tiraval. 1.453 metres. Coronat per una gran bandera al marge de la cinglera. Excel·lent mirador de la vall de Bagà – Guardiola. Després de la merescuda pausa del cim retornem sobre les nostres pròpies passes.

1,41 h. Ja hi som de nou a la bifurcació. Seguim el camí ascendent amb marques de PR, que es el mateix camí del qual procedíem abans de fer la darrera pujada al cim de la Roca Tiraval.

1,44 h. Collada de Turbians, 1.545 metres, on coincidim amb la carretera (l’asfalt justament s’acaba en aquest coll). Creuem la carretera i prenem la senda que surt vers a la dreta i que perd alçada en direcció oest. Marques PR. Cartell indicador. El camí fa una forta baixada al principi però de seguida es fa bastant horitzontal.

1,58 h. Font de Can Pere Vilella, just al marge dret del camí. Seguim per la senda vers a l’oest.

2,02 h. Bifurcació en una zona de carreus. Obviem la senda ascendent i continuem de manera horitzontal travessant uns petits prats. Marques PR.

2,05 h. Travessem en diagonal una pista, el camí davalla vers a la dreta. Marques PR.

2,09 h. Bifurcació. Seguim davallant de manera suau, tot recte, obviant el brancal de la dreta. Marques PR

2,17 h. Anem a parar a una pista que puja en diagonal vers a la nostra dreta i que haurem de seguir direcció oest. Marques PR – taques grogues.

2,25 h. Anem a parar a una carretera asfaltada que seguirem vers a l’oest, iniciant aquí un llarg tram d’asfalt. Marques PR i marques gorgues.

2,35 h. A ma esquerra neix un corriol que ens duria a la relativament propera església de Sant Miquel de Turbians, ben visible per sota nostre. Nosaltres continuarem per la carretera vers a l’oest.

2,36 h. A ma esquerra hi ha un bonic mirador de Sant Miquel de Turbians. 1.260 metres. Aquest es el punt més baix del periple. Continuem per l’asfalt sense pèrdua possible.

2,53 h. Cruïlla de carreteres. Prenem el vial que puja en diagonal vers a la nostra dreta. Cartell indicador.

3,05 h. Ja hi som de nou al Coll de l’Escriga, 1.351 metres, donant per finalitzada l’excursió.

POTS DESCARREGAR-TE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/el-cau-serra-de-gisclareny-i-sant-miquel-de-turbians-47914517