GRESOLET – COLL DE LA BAUMA – LES BASSOTES – GRESOLET.

Introducció: Gresolet va ser un dels primers boscos protegits de Catalunya, per a molts el primer cas de conservació ecologista del nostre país. Aquesta excursions ens endinsa en aquest boscos màgics i fa un gran flanqueig per la pista que ratlla d’oriental vers a occident el vessant sud de la Serra Pedregosa del Cadí, vessant conegut com les Costes del Roset.

Espectaculars vistes sobre el vessant nord del Pedraforca que se’ns presenta de front amb tota la seva magnificència.

Temps: 3 hores i 5 minuts

Desnivell: 678 metres de pujada i l’equivalent de baixada.

Dificultat: Mitja – Baixa

Punts d’aigua:           Prop del Refugi de Gresolet hi trobem diverses fonts. Ja a la secció de pujada hi ha la font Cerdana, just al peu de la forta pujada de les Costes del Roset. Ja no hi tornem a trobar aigua fins a la baixada, quan hi passem per la Font de Cortils.

Punts de referència: * Prats inferiors del Santuari de Gresolet * Torrent del Coll de la Bauma * Coll de la Bauma * Canal de Comabona * Collada de la Jaça * Coll del Torn * Coll de les Bassotes * El Collell * Vall de les Molleres * prats inferiors del Santuari de Gresolet

Accés al punt de partida: El Gresolet es accessible per pista de terra des del trencall que surt a la dreta de la carretera d’accés a Saldes, just un centenar de metres després d’haver passat per davant de la benzinera. La pista està en bon estat i a la part de l’Estret de Gresolet hi te les roderes pavimentades. Val a dir que la zona obaga acostuma a presentar gel tan bon punt les nits tenen temperatures sota zero. Per la seva situació enclotada, el gel no marxa fins a la primavera.

• Des del càmping Repòs de Pedraforca prendrem la carretera B-400 direcció Saldes i al poc hi trobem el trencall a ma dreta de la pista que ens durà a Gresolet (cartell indicador)
  • Des del càmping Cadí Vacances de Gósol prendrem la carretera B-400 direcció est, passant pel Coll de la Trapa i per sota Saldes i just abans d’arribar al càmping Repòs hi trobem el trencall a la esquerra per on comença la pista que ens durà a Gresolet (cartell indicador).

Itinerari: 0,00 h. Deixarem el vehicle a la zona d’aparcament situada als prats inferiors del Santuari de Gresolet, a 1.240 metres d’alçada, just neix la pista que porta al Collell (cartell indicador), a tocar del Torrent del Coll de la Bauma. Nosaltres continuarem per pocs metres la pista com si volguéssim anar al propi Santuari de Gresolet, però just al primer revolt abandonarem la pista per prendre el caminet que neix al costat de la torrentera i que puja vers a l’est – nord-est. Taques vermelles.

Nota: Al costat del Santuari de Gresolet, a cinc minuts a peu de l’indret que em marcat com a punt d’inici de la present excursió, hi trobem el Refugi de Gresolet: Es tracta d’una antiga casa de l’any 1700, completament reformada. Servei de menjars, habitacions, banys, llar de foc, sala de jocs, telèfon públic i rocòdrom. Telèfon: 600.605.530. www.refugidelgresolet.com

0,10 h. El camí es torna a trobar amb la pista a l’alçada d’un revolt. Continuarem pel llit de la torrentera, deixant de banda la pista que restarà a la nostra dreta. Taques vermelles.

0,25 h. De nou el camí va a parar a la pista. La seguirem durant pocs metres, just travessar per sobre d’un pont que es localitza en aquest revolt concret de la pista. A l’altre costat tornem a trobar el camí que segueix pel costat esquerra del llit sec de la torrentera.

0,40 h. Coll de la Bauma. 1.577 metres. El camí es troba de nou amb la pista en aquest punt. Rètol indicador. Coincidim amb els G.R. 107 i 150. Abandonarem la pista per pujar directes vers al nord per la drecera que es dibuixa en mig del bosc. Traces de camí. Evident. En aquest sector de drecera en mig del bosc, ja no hi ha marques.

0,50 h. Després d’haver guanyat un centenar de metres de desnivell pel mig del bosc, ens trobem de nou la pista de terra. Seguir la mateixa cap a l’oest en sentit ascendent, si be la pujada es força suau i hi ha llargs trams horitzontals. Al retrobar la pista hi trobem les marques de G.R.

1,00 h. Llit sec de la Canal de Comabona. Continuarem l’ample pista vers a l’oest. Marques de G.R.

1,15 h. Collada de la Jaça. 1.861 metres. Seguim per la pista en direcció oest, tot seguint les marques del G.R.

1,35 h. Coll del Torn, 1.918 metres. Punt més alt de l’excursió. Seguim la pista sense pèrdua possible vers a ponent.

1,55 h. Coll de les Bassotes. 1.873 metres, Unió amb la senda que davalla de la Serra Pedregosa. Cal continuar la pista en sentit descendent cap al oest-sud-oest.

2,05 h. El Collell. 1.845 metres. En aquest punt abandonem la pista i davallem vers l’est. Camí ben marcat, indicat amb taques verdes i blanques, que baixa de manera pronunciada i que discorre pel costat de la riera.

2,15 h. El camí es transforma en pista, seguir la mateixa en sentit descendent, sense pèrdua, vers l’est. Marques verdes i blanques. Davallem pel centre de l’anomenada Vall de les Molleres.

3,05 h. Zona d’aparcament situada als prats inferiors del Santuari de Gresolet, a 1.240 metres d’alçada. La pista que en ha servit per baixar la vall, va a parar mateix punt que ens ha servit per iniciar aquesta llarga excursió.

Retorn: Es tracta d’un itinerari circular.

POTS DESCARREGAR-TE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gresolet-coll-de-la-bauma-les-bassotes-gresolet-44548807