SERRAT NEGRE I ROCA DE CATLLARÀS DES DE SANT ROMÀ DE LA CLUSA.

Introducció: La vall de la Clusa es un veritable balcó obert a les panoràmiques del sud, a l’equador de la comarca del Berguedà. Es un racó entranyable, de gran bellesa, i força desconegut i solitari. Tot un descobriment pel muntanyenc.

De l’excursió destacaria la soledat que emanen les runes de Cal Serra i de Cal Tibat. La primera per ser un mas dalt de la Serra, on les condicions de vida dels seus habitants deuria ser molt dura; i el segon, del qual tan sols resta una columna sota un bauma, pel seu aspecte extraordinàriament humil i pobre, un veritable fenella cavernícola. Fica els pels de punta pensar que 60 anys ençà, sota aquesta gran pedra en un indret tan auster, hi vivia una família sencera de bosquerols.

Sant Romà de la Clusa. Aquesta elevada església, situada a quasi 1.400 metres d’altitud, forma part de la parròquia del Castell de l’Areny i es localitza en un dels paratges paisatgístics més atraients de l’Alt Berguedà. La primera noticia documentada que es te de l’indret de la Clusa es de l’any 961.  Formava part del bisbat d’Urgell. L’edifici es del segle XII, d’una sola nau coronada amb absis ver a llevant per un bell absis. Va ser restaurada a l’any 1976. L’església conservava una bella imatge de majestat vestida que va ser destruïda a l’any 1936. Era una peça de bastant embargadora (111 cm * 119 cm), quasi única, molt rara en el romànic català.

Temps: 3 hores i 35 minuts

Desnivell: 535 metres de pujada i 535 metres de baixada.

Llargària: 11 quilòmetres 240 metres.

Dificultat: Mitja

Punts d’aigua: Al propi punt de partida ens podrem subministrar d’aigua al Refugi de Sant Romà de la Clusa. Durant el trajecte de pujada hi trobem les fonts Nova de Cabanelles (un xic desplaçada del nostre camí), la de les Cabanelles, ben visible i la de Cal Serra, de surgència intermitent. Durant la baixada hi trobem la Font de les Calamites.

Punts de referència: * Sant Romà de la Clusa * Faig Gros de Cabanelles * Font de les Cabanelles * Rec de Cabanelles * Collada de Sant Miquel * Cap de la Roca de la Clusa * Collada de Sant Miquel * Serrat Negre * Pla de la Clusa * Roca i Pla de Catllaràs * Collada del Pla de l’Orri * Pedró del Pla de l’Orri * Collada d’Ardericó * Collada Fonda * Grau de Pedrís * Font de les Calamites * Cal Tibat * Ras de Clarent * Rec de Clarent * Passant del bac del Molí * Sant Romà de la Clusa

Punt de partida: Sant Romà de la Clusa es accessible per pista forestal en estat acceptable, que presenta dues alternatives de comunicació. La primera des del propi poble de Vilada, a la carretera que comunica Berga amb Ripoll. I el segon trencall de la pista neix abans d’arribar al poble del Castell de l’Areny. La primera alternativa es més llarga i la segona, si be te menys trajecte de pista, presenta unes pujades més fortes. En l’actualitat es més aconsellable la segona opció.

Itinerari: 0,00 h. Sant Romà de la Clusa. 1.365 metres. Deixem al cotxe just per sota de l’esglesiola romànica. Començarem a caminar per la pista ascendent que surt cap a l’est i que, segons es miri, es la prolongació natural de la pista que ens ha servit per accedir amb vehicle des del poble de Vilada. Cartell indicador. Marques del G.R. 4.

0,10 h. Passat revolt exterior, la pista, que presenta bones vistes panoràmiques, s’endinsa al bosc en direcció nord-oest. Continuem guanyant alçada de manera gradual. Just passat el revolt passem per sota del monumental Faig Gros de Cabanelles, que resta a ma dreta sobre la pista.

0,20 h. Bifurcació de pistes. Cal continuar la branca ascendent de la nostra dreta. Marques de G.R.

0,27 h. Font de les Cabanelles, que resta a ma dreta de la pista. Continuem pujant de manera molt suau cap al nord.

0,30 h. Revolt amb forma de cruïlla. Deixem al costa dret un camí, al costat esquerra la pista i seguim tot recte pel senderó que es dibuixa en mig del bosc cap al N.E.

0,38 h. El camí va a para al llit sec del Rec de Cabanelles, moment en que torça cap a la nostra dreta, deixant de banda la bifurcació que va a l’esquerra. Marques de G.R. A llevant, a mig vessant situat en front nostre, divisem les tristes runes del mas de Cal Serra, el que va ser l’indret més alt habitat d’aquesta solitària Serra de Catllaràs.

0,40 h. Tornem a coincidir amb l’ample pista que puja ascendent en diagonal vers al sud-est i que mes tard dibuixa un tancat revolt per pujar de nou cap al nord.

0,55 h. Collada de Sant Miquel. 1.693 metres. En aquest punt i per tal pujar el cim que resta a la nostra esquerra (ponent), seguirem un petit senderó ascendent que es dibuixa pel llom mig descobert en mig del bosc, i que està marcat amb taques blanques i grogues.

1,05 h. Per l’aresta composta de prats i terrasses pedregoses orientades al sud i bosc al vessant nord, assumim el poc marcat cim del Cap de la Roca de la Clusa. 1.729 metres. Una vegada dalt de l’indeterminat cim, tornarem a davallar cap a l’est, tot desfent les nostres passes.

1,12 h. Collada de Sant Miquel. 1.693 metres. Travessem la pista, passem un filat i encarem la pujada per pendents en mig del bosc en direcció est-sud-est. Hi ha traces discontinues de camí, si be haurem de fer servir la nostra pròpia intuïció per fer la millor pujada. Malgrat tot, no es tracta d’un bosc tancat i incòmoda.

1,20 h. Serrat Negre. 1.781 metres. Al cim hi ha una mena d’instal·lació quadrada metàl·lica. Baixem cap al nord, sense camí marcat, però amb traces d’haver estat trepitjat el terreny i per una zona de bosc encara més oberta i còmoda que el que em trobat al trajecte de pujada.

1,25 h. Pla de la Clusa. 1.710 metres. On trobem de nou la pista de terra que caldrà seguir, de manera horitzontal, cap a la nostra dreta, o sigui, direcció est.

1,40 h. Bifurcació de camins. Seguim la pista que surt en sentit descendent cap a la nostra dreta, direcció a llevant. Marques de P.R.

1,50 h. Roca i Pla de Catllaràs. 1.685 metres. Zona de plans oberts i cruïlla de camins. Seguim la pista que segueix tot recte cap a l’est per dalt del cordal, abandonant les taques de G.R. que s’orienten cap al nord.

2,00 h. Collada del Pla de l’Orri. 1.695 metres. Nova bifurcació de camins. Deixem de banda la senda que va cap a l’esquerra i seguim tot recte cap a l’est pujant pel mig del vessant boscós. Taques blaves que ens ajuden a seguir el millor camí de pujada al cim.

2,10 h. Cim del Serrat de Corró, també anomenat Pedró del Pla de l’Orri, 1.765 metres. Cim amb poques vistes panoràmiques, ja que està envoltat de bosc. Davallem vers a l’ est-sud-est per pendents herbats en mig de bosc, to seguint les taques blaves.

2,15 h. Collada d’Ardericó, 1.713 metres. A partir d’aquest punt desapareixen les taques. Pugem per l’aresta del cordal fins a trobar un filat. Passat el filat comença el camí que flanqueja pel vessant nord del següent cim i que evita de pujar-hi. L’inici del camí de flanqueig no es del tot evident, en conjunt la senda està poc marcada i discorre per un vessant de pronunciat pendent lateral. Malgrat que poc resultar a trams incòmoda, mai presenta cap dificultat ni zona perillosa.

2,25 h. Collada Fonda. 1.660 metres. Ens retrobem de nou amb la part alta del cordal. A partir d’aquets punt el paisatge s’obre i tenim bones perspectives del tram a seguir. Malgrat que el mapa de l’Alpina marca el camí per dalt del cordal, en veritat aquests transcorre pel vessant sud una mica per sota del propi cordal. Traça marcada i evident.

2,35 h. Grau de Pedrís. 1.595 metres. Cop abans d’arribar al cordal el camí que seguim va a morir a un altre senderó que el talla de manera transversal. Coincidim amb les marques de G.R. Continuem la senda en sentit descendent cap a la nostra dreta en direcció sud-oest.

2,50 h. Font de les Calamites. Situada en mig del frondós bosc. La font representa també un punt d’inflexió en la direcció que segueix el camí, ja que aquest s’encara ara vers al sud i fins i tot torna a guanyar una mica de desnivell. Marques de G.R.

2,55 h. El camí traspassa una mena d’aresta o contrafort i canvia de nou d’orientació, anant ara vers a l’oest. També canvia de característiques ja que el camí es transforma en pista, cada vegada millor marcada.

3,00 h. Al marge esquerra de la pista hi veiem una bauma amb una columna al seu centre. Son les restes del que va ser una pobre i precària casa habitada, fa uns 60 anys, que es coneix com Cal Tibat. Sorprèn pensar en quines condicions i deuria viure la família que habitava aquesta petita i miserable construcció amb pinzellades cavernícoles. El camí es torna a reorientar cap al sud-oest. Evident. Marques de G.R.

3,10 h. Ras de Clarent. Una altre aresta on es dibuixa un revolt obert i des d’on divisem de nou la Vall de la Clusa. Seguim baixant per la pista, encara més ample que abans, en direcció est. Marques de G.R.

3,20 h. Rec de Clarent. El camí travessa aquesta mena de riera seca. Poc més a dalt es localitza una font de surgència intermitent, que rep el nom de Font de Clarent. No obstant, no es visible des del camí i no es per tan, un punt de referència dins de l’actual periple.

3,32 h. Passant del bac del Molí. Revolt de la carretera des d’on ja es ben visible l’esglesiola i el veïnat de Sant Romà.

3,35 h. Sant Romà de la Clusa, 1.365 metres. Ja estem en el punt de partida.

POTS DESCARREGAR EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/serrat-negre-serrat-corro-des-de-sant-roma-de-la-clusa-3725817