RASOS DE PEGUERA – VOLTA PER LA BAGA DE PEGUERA (amb raquetes)

Introducció: El poble de Peguera, a casi 1.700 metres d’alçada, era un dels poblats més alts del Pirineu català. Les dures condicions de vida i l’èxode rural que es va donar de manera generalitzada a les dècades dels anys 60 i 70 del segle passat, van acabant convertint les cases i les llars de focs en un mon de runes sense ànimes.

L’excursió que enllaça la part alta de la muntanya amb el poble que li dona nom, es un passeig relativament llarg, molt còmode  i que ens mostra les dues realitats de la muntanya ben diferent, el poble ancestral i les pistes d’esquí que responen a un tipus d’oci modern i a les noves necessitats socials de consum.

Avui en dia, dissortadament, la mateixa realitat es cenyeix sobre aquestes dues maneres d’entendre la muntanya, ja que totes dues, poble i pistes, estan abocades a l’abandonament de l’home.

Punts de referència: * Coll de la Creu del Cabrer * Cap de la Serra * els Planells * Peguera

Temps: 1 hora 10 minuts per l’anada i 1 hora 30 minuts per la tornada.

Desnivell: 225 metres de baixada i 225 metres de pujada.

Dificultat: Baixa

Punt de partida: Coll de la Creu de Cabrer, 1.895 metres, on hi ha les instal·lacions de l’antiga pista d’esquí alpí dels Rasos de Peguera i el Bar-Restaurant “La Creu”.

Accés: La Creu de Cabrer es el final de la carretera asfaltada que neix a Berga i que passa per Espinalbet.

Descripció itinerari: Des de l’aparcament del Coll de la Creu del Cabrer, seguim l’ample pista que surt vers al nord i que seria la prolongació natural de la carretera asfaltada que accedeix al coll des de Berga. Passem pel costat de la zona destinada a pistes d’esquí de fons (avui en dia, reobertes) i continuem sense pèrdua possible en sentit descendent, sempre cap al nord. La pista, evident per molta neu que s’acumuli, te les marques del PR C-73, marques de pintura grogues i blanques. A banda i banda neixen brancals secundaris que no ens han de fer perdre la senda principal, que es força més evident i sempre segueix direcció nord.

Justament quan la pista dibuixa el primer revolt important, i en l’indret on trobem un cartell, el bosc s’obre i veurem força a prop la línia del cordal a la nostra dreta, estem al Cap de la Serra, a 1.735 metres d’alçada. Serà el moment d’abandonar la pista (ara vindria un tram bastant soleia que acostuma a quedar-se ràpidament sense neu) i traspassem el llom – aresta de la nostra dreta (filat), per davallar pel marge contrari en sentit nord-est. Traspassada l’aresta el camí de l’estiu dibuixa una llarga diagonal vers a la dreta; a l’hivern i anant amb raquetes, la millor opció es baixar directament per la zona més neta de bosc i situar-nos als prats de la zona de ponent del despoblat, concretament a l’indret conegut com els Planells, on torbarem de nou la pista que discorre per la part soleia d’aquesta alta contrada i que seguirem vers a l’est per arribar a les ja visible cases en runes de Peguera, 1.660 metres (1,10 h).

Per retornar farem el mateix camí en sentit ascendent, ja que, com em pogut comprovar, l’excursió descrita ha estat sempre en sentit descendent, a excepció dels poquíssims metres que haurem remuntat per tal de traspassar el llom situat  al costat dret de la pista a la zona del Cap de la Serra.

Alternativa de punt de partida: Podem accedir al despoblat de Peguera per la mateixa vall tributaria. Per això anirem per la carretera de Sant Corneli a Fígols, arribats al poblat de Fumanya. Continuem la carretera asfaltada en sentit ascendent vers a l’oest fins al Clot del Cirer, indret on s’acaba l’asfalt i comença la pista de terra que a l’estiu es transitable per vehicles però a l’hivern ja no es neteja de neu. Des del final de la pista asfaltada al despoblat de Peguera hi ha poc més de 30 a 40 minuts de marxa, passant prèviament pel Pla de la Creu de Fumanya. Des de Peguera podem pujar al Coll de la Creu del Cabrer tot seguint les indicacions de la descripció anterior, en sentit contrari, es clar. Si optem per aquesta opció acabarem caminant menys estona per visitar el despoblat i més estona per completar el periple, però per altra banda seguirem el que acostuma a ser l’ordre natural d’una excursió de muntanya: primer pugem i després baixem al retorn. Sigui com sigui, ens portarem un record inesborrable d’aquesta muntanya on natura i home semblen dur un pols ancestrals, havent-se decantat la balança vers al cantó salvatge.