Introducció: Els Rasets es una zona força curiosa dalt de la Serra del Rasos de Peguera. Tal com diu el seu nom, els Rasets es com una micro muntanya dins de l’altra. No obstant aquesta zona te varies característiques que la fan peculiar i que ben justifiquen una visita.

El primer que cal tenir en consideració es que estem lluny de l’influencia de les pistes d’esquí, ja no hi veiem els cables i les pilones de telesquís, ni el formigueig de gent que cada cap de setmana ocupa les proximitats del pàrking del Coll de la Creu de Cabrer per disfrutar de la neu tot llançant-se amb trineus. Per contra tenim la presencia d’una gran torre metàl·lica de repetidor de comunicacions, i es que, per la seva proximitat a Berga i pel fet de ser la primera gran muntanya del Pre-pirineu, els Rasos estan força transformats per la ma de l’home.

El segon fet que el fa particular es que, malgrat la seva relativa menor alçada i la seva situació desplaçada a llevant, els Rasets conserven unes quantitats de neu bastant representatives, fins al punt que sovint es poden trobar congestes a finals de maig o principis de juny, quan la neu, a la resta de la muntanya, ha desaparegut per complet.

El tercer factor es l’existència d’uns quants avencs a la pujada vers al cim de la Torreta, cal anar amb compte per a que certes boques d’entrada poden restar ocultes per la neu, i alguns dels forats soterranis, com l’avenc de les Pedres o la Bòfia dels Rasets o Avenc Fred, tenen -78 i -71 metres de profunditat respectivament. Si hi ha molta neu i no ho veiem clar, el millor es evitar aquest petit sector de l’excursió (pujada i baixada del Pla de l’Orri al Cim de la Torreta).

Del present periple tan sols un altre tema a tenir en compte, la tornada del Rasets la fem a ple vessant sud, per l’anomena’t Bosc dels Gavatxos, es molt possible que malgrat l’acumulació de neu promesa dels Rasets, en aquest tram de pista solei estigui ben net i ens obligui a fer la tornada caminant amb les raquetes penjant de la motxilla.

Punts de referència: Coll de Creu del Cabrer * El Pedró * Bassa de les Fontetes * Pla de l’Orri – els Rasets * la Torreta * Pla de l’Orri – els Rasets * Font de Ca * Coll de la Creu del Cabrer.

Temps: 1 hora i 50 minuts.

Desnivell: 231 metres de pujada i 231 metres de baixada.

Dificultat: Mitja

Punt de partida: Coll de la Creu de Cabrer, 1.895 metres, on hi ha les instal·lacions de l’antiga pista d’esquí alpí dels Rasos de Peguera i el Bar-Restaurant “La Creu”.

Accés: La Creu de Cabrer es el final de la carretera asfaltada que neix a Berga i que passa per Espinalbet.

Avui en dia s’està estudiant la perspectiva de condicionar com Alberg l’anomena’t “edifici Ginebreda” situat al mateix Coll de la Creu de Cabrer (juntament amb l’edifici del Bar-Restaurant “La Creu” son les dues construccions de l’antiga pista d’esquí), cas de que així es portés a terme, i amb l’auxili del Bar-Restaurant, seria possible pernoctar i menjar al mateix punt de partida de la ruta.

Descripció itinerari: Sortim del Coll de Creu del Cabrer, 1.895 metres.  per pujar cap al S.E. per una ample rampa de neu situada en mig del bosc, sota les instal·lacions del cablejat de les abandonades instal·lacions de les pistes. Molt evident. Es el traçat de l’antiga estació d’esquí coneguda com “Les Soques”. Taques de G.R. Pujada suau però constant, dissortadament curta com per a fer-se monòtona, i conclou a la Cota 2.030 metres (0,15 h). Indret on també finalitzen els remuntadors abandonats. Continuem per l’ample llom – aresta vers a l’est, entre planúries i bosc de pins negres i avets. Traspassem un collet molt poc marcat, on hi ha un rètol indicador. Cal continuar cap a l’est per dalt de la cadena, tot travessant de nou pel mig del bosc, fins atènyer al vèrtex geodèsic del El Pedró, 2.051 metres (0,30 h). Alt replà en mig del bosc que resulta ser el punt culminant de l’excursió. Continuarem davallant pel vessant sud, fent una diagonal descendent vers al S.E. tot plega pel mig del bosc. Passem per davant d’un insignificant colladet on trobem la minúscula i glaçada bassa de les Fontetes. Cal continuar davallant amb la mateixa direcció, o sigui, vers al S.E fins arribar a l’ample coll del Pla de l’Orri. (0,50 h). Davant nostre, una mica més cap al Sud, hi ha el cim de la Torreta, de 1.985 metres (1,00 h), on hi ha una gran torre repetidora. Podem pujar al cim i tornar al coll en poc més de 15 minuts. No obstant cal advertir de l’existència de molt avencs en aquesta zona que, amb la presencia de neu, molt queden tapats i poden resultar veritables trampes. Tota aquesta zona es coneguda com “els Rasets”.

Per tornar al punt de partida caldrà prendre la pista que surt del Pla de l’Orri (1,05 h), vers a l’oest, a ple vessant sud de la muntanya i quer fa un traçat horitzontal molt lleugerament descendent i que va a morir a la Font de Ca, a la mateixa carretera asfaltada que haurem transitat a la pujada en vehicle. El Coll de la Creu del Cabrer queda a poc més d’un centenar de metres en sentit ascendent. (1,50 h).

2 Replies to “RASOS DE PEGUERA – VOLTA CIRCULAR CREU CABRER – PEDRÓ – RASETS – CREU CABRER (amb raquetes de neu)”

1. Hola muy buenas.me gustaria poder ver la excurciones que teneis por hacer por si me interesa alguna i puedo venir,porque solo me salen las que poneis que ya habeis hecho.gracies