RASOS DE PEGUERA – EL PEDRÓ PER LES COLLADES (amb raquetes de neu)

Introducció: A partir de l’hivern del 2009 – 2010, i sota la iniciativa dels explotadors del Bar-Restaurant “La Creu”, s’han dut a terme unes “passejades amb raquetes a la lluna Plena” als Rasos de Peguera. Han estat quatre caps de setmana, des del desembre fins al març, coincidint amb la lluna plena de cada mes, en que es feia una sortida oberta a tothom en la qual, en un sol paquet, s’oferia excursió guiada per la nit (sota la llum de la lluna plena), ron cremat dalt del Turó de les Soques, baixada amb torxes i sopar a l’estil fondue de formatge.

L’itinerari empleat per fer aquestes “passejades amb raquetes a la lluna plena” es el que es descriu a continuació. Una bona alternativa per conèixer l’alta muntanya hivernal en aquest aspecte nocturn. Val a dir que la part alta del Pedró, amb una bona llum platejada del nostre reflectant satèl·lit lunar, ens recorda paratges llunyans i mítics, i ens venen a la memòria indrets tan suggerents com la Vall d’Argent (l’altiplà més alt del mon, força proper al cim del Nanga Parbat). Res més lluny de la realitat amable dels Rasos, malgrat tot, i salvant la realitat antagònica d’una paratge amb l’altre, aquí també les muntanyes tenen colors nítids, metàl·lics i platejats sota l’influencia de la lluna plena.

Punts de referència: * Coll de la Creu del Cabrer * les Collades * el Pedró * Coll de la Creu de Cabrer.

Temps: 1 hora i 30 minuts.

Desnivell:  156 metres de pujada i l’equivalent de baixada.

Dificultat:  Baixa.

Punt de partida: Coll de la Creu de Cabrer, 1.895 metres, on hi ha les instal·lacions de l’antiga pista d’esquí alpí dels Rasos de Peguera i el Bar-Restaurant “La Creu”.

Accés: La Creu de Cabrer es el final de la carretera asfaltada que neix a Berga i que passa per Espinalbet.

Descripció itinerari: Sortint des de l’aparcament del Coll de la Creu del Cabrer, 1.895 metres, encarem una suau pujada en diagonal, tot travessant la primera pista d’esquí i, passant per sota els cables del telesquí, anar a buscar una segona obertura al bosc corresponent a una altre pista d’esquí coneguda com “pista del bosc”, pugem per aquesta segona pista fins trobar-nos amb una senda en mig del bosc que travessa vers a la nostra dreta (taques de plàstic taronges als arbres) i que ens duu amb lleugera pujada, gairebé inapreciable, a una tercera pista, coneguda com “el tub”. Pugem per la gran obertura en mig del bosc en sentit est fins a pujar a l’amplíssim coll de les Collades. 1.971 metres. (0,25 h). Cap al sud se’ns presenta una amplíssima pujada neta de bosc, molt evident, que ens permetrà accedir a la part alta del cordal. Una vegada a l’aresta, que es molt planera i semi poblada de bosc, anirem vers a l’est en busca del vèrtex geodèsic situat en mig del bosc que representa el punt més alt d’aquest sector de la muntanya, o sigui, el Pedró, 2.051 metres. (0,50 h). Val la pena advertir que el punt culminant situat en mig del bosc tancat no te cap perspectiva panoràmica, però que pocs metres més cap a llevant, a plena aresta, hi ha una obertura del bosc que ens permet una excel·lent vista sobre els Rasets (en primer terme) i sobre tota la Catalunya interior a vista d’ocell. Aquest mirador, juntament amb el Cap del Verd (itinerari 8) i les Morreres (itinerari 5) son els millors miradors d’aquesta zona del Pre-pirineu vers al Sud, sense influencia ja d’altes muntanyes que ens tapin la perspectiva.

Retornem sobre les nostres passes fins al tros pla de l’aresta a la qual haurem desembocat després de haver pujat la pala situada per sobre les Collades. Arribats a aquest punt, enlloc de tornar per on em vingut, continuarem cap a l’oest per pujar a la cota 2.036 metres (pessebre), on trobem a pocs metres la pilona del telesquí de la pista d’esquí anomenada “les Soques”. Aquesta pista, potser la més popular de la, — avui en dia –, tancada pista d’esquí alpí, ens porta en baixada directa vers al N.O. al propi punt de partida, el Coll de la Creu de Cabrer, 1.895 metres (1,30 h)