SERRA D’ENSIJA – CREU DE FERRO (amb raquetes de neu)

Introducció: El present itinerari complementa l’anterior i ens fa descobrir la part més desconeguda de la zona alta de la Serra d’Ensija. Com es natural, per la presència del refugi i del cim més alt de la Serra, la majoria de gent que transita per la zona alta de la muntanya, tan a l’estiu com a l’hivern, te la tendència majoritària d’anar cap al cap de Llitzet o Pic de la Gallina Pelada.

Malgrat tot l’alternativa de anar vers al Pla de les Tores i la Creu de Ferro ens ofereix una perspectiva diferent, una nova visió panoràmica més oberta sobre la vall del Llobregat i gaudirem la solitud de la petita coma dels Amorriadors, on, per moments, ens podem creure que hi estem en paratges més alts i remots, que no pas a la part alta d’aquesta dolça serra, saturada de sol, fragàncies i neu esplendorosa.

Punts de referència: * Pleta de la Vila – Pla de la Palomera* Font Freda * Torrent de la Font d’Ensija * Planella Petita * Planella Gran * Coll del Clot d’Ensija * Pla de les Tores * Creu de Ferro

Temps: 2 hores i 20 minuts per pujar i menys de 2 hores per baixar, sempre i quan arribem amb cotxe al Pla de la Palomera.

Desnivell: Comptant la pujada i la baixada amb els corresponents desnivells, farem 783 metres en sentit positiu i l’equivalent en sentit negatiu, sempre i quan arribem amb cotxe al Pla de la Palomera.

Dificultat: Mitja – Alta

Punt de partida: Pleta de la Vila ó Pla de la Palomera. 1.580 metres

Accés: La Pleta de la Vila o Pla de la Palomera es accessible per carretera asfaltada mitjançant un trencall que neix, a la esquerra, de la carretera que va de Saldes a Gósol, just havent passat el Coll de la Trapa. Rètol indicador a la cruïlla on neix el brancal de la carretera. Val a dir que la pista no sempre es transitable a l’hivern a conseqüència de la neu. Caldrà dons preveure que l’excursió es pot allargar de manera considerable per aquest factor.

On dormir: Refugi Roget, a 1′ 3 km. de Saldes, a la ctra. del Mirador, a 300 metres a l’esquerra, passat Cal Xic. Guardat, amb 17 places (no hi ha departament lliure), lloc per cuinar, WC, dutxes, lliteres amb flassades. No te servei de menjars (caldrà anar a Saldes que està a tan sols a 10 minuts caminant). Regentat per Jordi Camprubí. Contacte: Telèfon mòbil: 659.947.020. Telèfon fixa: 938.751.757 – Nits.

Descripció itinerari: Pleta de la Vila. 1.580 metres. Final de la carretera asfaltada que dona accés al Pla de la Palomera. Barrera que l’hivern està tancada. En aquest punt comença la pista de terra (que es la prolongació natural de la carretera asfaltada, i que es la que haurem de continuar en direcció N-N.E. La pista ja acostuma a estar nevada (segurament també ho haurà estat part de la carretera d’accés a la Pleta). Trobem una bifurcació(0,10 h) d’una pista secundaria que neix a la dreta i que cal obviar, continuarem per la pista principal vers al sud.

Després de passar pel pont sobre el Torrent de la Font d’Ensija, arribem a la Font Freda. (0,20 h) Lloc d’esbarjo i de picnic situat a pocs metres de la pista. En aquest punt deixem de banda la pista i prenem una senda en mig del bosc (que acostuma a estar trepitjada per la pròpia gent que ve amb raquetes) que neix en direcció sud amb marques de P.R. (blanques i grogues). Cartell indicador a la bifurcació que abandona la pista. Just passada la propera font el camí, que ascendeix pel mig del bosc en diagonal, traça una línia vers a la nostra dreta (direcció oest). Entrem en el clot de la riera seca (0,25 h), que es el propi Torrent de la Font d’Ensija. A l’hivern tots els còdols de la riera acostumen a estar ben tapats pel mantell de neu. Continuem trobant taques del P.R. (grogues i blanques) barrejades amb alguna que altre taca antiga i mig esborrada de G.R. (blanques i vermelles), fins que abandonem el llit de la riera per pujar pels pendissos nevats, en mig del bosc obert, situats a l’esquerra del clot de la torrentera que on abans pujàvem. Pujada còmoda, malgrat guanyar alçada de manera decidida. Més tard el bosc s’obre definitivament per donar pas a planúries amples i amb sua pendent, son les anomenades “Les Planelles”, hi ha la Planella Petita i poc més a munt,la Planella Gran. A partir d’aquest moment els arbres es fan testimonials i pugem pel pendents blans de moderada – baixa inclinació. Cal continuar les marques i les fites. El traçat es força evident, pugem sempre en direcció nord. A partir d’aquest moment les vistes son amples i espectaculars. La pujada pel vessant conclou al Coll del Clot d’Ensija, et situat a 2.159 metres (1,25 h) on trobem un piló metàl·lic.

Comencem a flanquejar vers a l’oest fins a un cartell indicador. Serà el moment de girar la direcció de la marxa vers al S.E. i flanquejar a mitja alçada fins a atènyer a l’aresta en les proximitats d’un collet situat a 2.208 metres d’alçada. Continuem pel llom, a ple fil o pel vessant esquerra, sense cap mena de complicació i sempre en direcció S.E. fins al cim del Pla de les Tores, 2.272 metres. (1,50 h). Per continuar el periple de la carena baixarem vers al N.E., seguint sempre el cordal, per traspassar el collet situat a 2.239 metres d’alçada i remuntar de nou vers a la cota 2.287 metres, que tanca el petit circ dels Amorriadors des de l’extrem de llevant. Per anar al cim de la Creu de Ferro, 2.294 metres, encara caldrà carenejar vers a l’est i arribar a aquest excepcional mirador, extrem est de la zona alta de la Serra d’Ensija. (2,20 h).

Per baixar desfem l’aresta fins a la cota 2.287 metres, retornem al collet 2.239 metres i, sense necessitat de remuntar novament cap al Pla de les Tores, davallem per la coma oberta vers al O.N.O. per l’anomenada Coma dels Amorriadors fins al Pla Gran situat una mica per sota del Coll de Clot d’Ensija. Una vegada fem la minúscula remuntada fins al collet tornem a coincidir amb l’itinerari de pujada. Calcular unes 2 hores pel trajecte de baixada.