
https://www.catalonia-trekking.com/trekkings-catalonia/


SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM https://www.instagram.com/pakocrestas/
SEGUEIX-NOS AL FACEBOOK: https://www.facebook.com/pakocrestascom/

Introducció: Eclipsada pel major protagonisme de la Serra del Port de Comte amb les pistes d’esquí nòrdic de Tuixent – Lavansa, els boscos situats al nord de la Serra del Verd i a llevant del Coll del Port, ens esperen amb passejades solitàries dins del marc immillorable del bosc d’alta muntanya.
El tram inicial de l’itinerari descrit coincideix amb part d’una diminuta ruta circular que els guardes del refugi de Coll de Port mantenen marcada per fer un petit periple de raquetes. Aquest tram circular coincideix amb un antic trajecte de les pistes d’esquí de fons, quan l’actual refugi era la part baixa de la pista d’esquí de Tuixent – Lavansa, abans de que el centre de l’estació es desplacés a millor emplaçament.

Presentem un itinerari amb tres trams: L’inicial que es el més recomanable per tot aquell que vulgui fer una llarga passejada confortable i tranquil·la. Un segon que ja puja a la cadena i que ja comença a ser llarg i amb desnivell. Ens veurem compensats per la bonica vista panoràmica del Coll de Prat Major. Per últim tenim l’alternativa de pujar al propi cim del Cap del Verd, si be el tram final de l’aresta no es recomanable per fer amb raquetes. Aquell que vulgui pujar dalt del Cap del Verd amb les raquetes posades sempre te una millor alternativa tot seguint l’itinerari 8 de la present guia.
Punts de referència: * Refugi de Coll de Port * Fossa del Patge * Clot dels Estellaires * Canal de Pallerola * Canals Males * la Plana. Opcionalment : Canal de Pota de Cavall * Coll de Prat Major * Coll Veís * Cap del Verd.

Temps: Fins a la Plana, 1 hora i 15 minuts.
Fins al Coll de Prat Major, 2 hores 15 minuts
Fins al Cap del Verd, 2 hores i 55 minuts.
Desnivell: Fins a la Plana, 138 metres en sentit descendent
Fins al Coll de Prat Major, 138 metres en sentit descendent i 320 metres en sentit ascendent.
Fins al Cap del Verd, 138 metres en sentit descendent i 750 metres en sentit ascendent.
Dificultat: Mitja – Baixa
Punt de partida: Coll de Port, 1.670 metres.

Accés: Per arribar a Coll de Port prendrem, al poble de Sant Llorenç de Morunys, la carretera C-462, que puja per la Vall de Lord, passant pel poble de la Coma i la Pedra.
Descripció itinerari: Des del Coll on es localitza el Refugi de Coll de Port, 1.670 metres, prendrem la pista que surt vers a l’est i que te senyals de GR (taques de pintura vermelles i blanques) , de seguida passem una mena de torrentera i el fil d’una aresta boscosa, moment en que la pista descriu una gran corba que el GR evita, tot baixant de manera directa per interceptar la pista al moment. Quan hi siguem de nou a la pista, a ple revolt, a l’anomenada Fossa del Patge (0,10 h), deixarem el GR (malgrat que segurament veurem rastre de raquetes que continuen baixant de manera decidida vers al nord, tot seguint el camí del GR) i seguirem la pista, sense pèrdua possible, vers a l’est. Be ara un tram llarg i força horitzontal, que serà la tònica general de l’excursió. Al poc trobem una bifurcació que neix a la nostra esquerra en sentit descendent, que obviarem per continuar vers a l’est. D’aquesta bifurcació que deixem de banda es molt possible que veiem traces de raquetes que provenen d’ella i que connecten amb la pista per la qual em vingut, es tracta d’un circuit circular i marcat per fer amb raquetes, al voltant de Coll de Port, que segueix part del GR i que coincideix amb l’antic traçat de les pistes d’esquí nòrdic. (veure més informació a l’apartat de d’introducció al present capítol).

Seguint sempre vers a l’est, sempre per pista i pel mig del bosc i fins i tot perdent alçada de manera inapreciable, i havent travessat diferents torrenteres com el Clot dels Estellaires i la Canal de Pallerola, arribem a una zona de replans on la pista finalitza en una altre que la creua en perpendicular. Estem a la Plana, 1.532 metres. (1,15 h). Punt on podem donar per conclosa l’excursió i tornar pel mateix itinerari fins al punt de partida. Cal comptar, més o menys, el mateix temps per anar com per tornar, tractant-se d’un itinerari molt planer. Fins i tot em perdut alçada que haurem de recuperar per tornar al Coll de Port.
Si volem allargar l’excursió podem continuar des de la Plana per la pista ascendent, primer vers al nord, que ràpidament fa un gran revolt, canvia d’orientació vers al S.E. i després d’un nou gran revolt torna a encarar-se vers al nord i després vers al N.O. Pugem sempre pel mig del bosc sota el vessant oest de la Serra del Verd, conegut com les Canals Males.

La pista, sempre molt evident, creua una mena de torrentera, que es la part alta de la Canal de Pota de Cavall i més tard descriu unes grans ziga-zagues per concloure al Coll de Prat Major, 1.854 m. (2,15 h). Des d’aquí encara podem carenejar vers a l’oest per pujar al Cap del Verd, (2.282 metres), passant per Coll Veís, 1.906 metres; si be part del present itinerari no es practicable de fer amb raquetes per la pendent. Aquest darrer tram, ja un pel perdedor, requerirà de dur piolet i grampons de manera preventiva. Del Coll de Prat Major al cim del Cap del Verd cal comptar de uns 40 minuts més per terreny poc propici a les raquetes.
Arribem al la Plana (itinerari recomanat), o allarguem la marxa fins al Coll de Prat Major o al propi cim del Cap de Verd, caldrà baixar desfent el camí d’ascens.
Autor: PAKO CRESTAS – no es permet la reproducció total o parcial de la present fitxa sense consentiment escrit de l’autor
