PEDRÓ DELS QUATRE BATLLES DES DE TUIXENT – LAVANSA PELS CLOTS DE REBOST (amb raquetes de neu).

FOTO ADOLFO FERNANDEZ

Introducció: Itinerari que, durant l’hivern, i quan la pista d’esquí de fons de Tuixent està oberta, la traça sempre està degudament marcada, al menys fins al cim de la Tosa Pelada, molt proper al Pedró dels Quatre Batlles.

El motiu es que el present recorregut forma part dels al·licients que ofereix la pista d’esquí de fons, com alternativa al principal motiu de ser de la mateixa.

Per aquests motius (estem dins de la zona de pistes, la traça sempre està marcada i renovada i hi ha un bon marcatge d’arbres amb senyals de pintura), els responsables de les instal·lacions cobren una mena de “petit forfait”, amb un cost de 2,00 euros al dia (any 2010). Una mostra de que les estacions d’activitats hivernals veuen les passejades i excursions amb raquetes com un producte més, complementari de la pròpia oferta de l’esquí.

L’ascensió, per tant, no te pèrdua i resulta molt interessant combinant-la amb l’itinerari següent, per tal de pujar per un i baixar per l’altre, i fer dons una llarga ruta circular.

Punts de referència: * pista d’esquí de fons de Tuixent – Lavansa * Clot del Rebost *  Refugi dels Pastors *  Tosa Pelada* Pedró dels Quatre Batlles

Temps: 1 hora i 45 minuts.

Desnivell:   Del punt de partida al cim hi ha 462 metres, als que caldrà incrementar algun que altre desnivell intermedi insignificant.

Dificultat: Mitja

Punt de partida: Estació d’esquí de fons de Tuixent Lavansa. 1.926 metres.

Accés: Carretera asfaltada de 2 km que neix al propi Coll de Port. Per arribar a Coll de Port prendrem, al poble de Sant Llorenç de Morunys, la carretera C-462, que puja per la Vall de Lord, passant pel poble de la Coma i la Pedra.

Descripció Itinerari: L’inici es molt evident. Estant a les instal·lacions de la pista d’esquí de fons de Tuixent – Lavansa, 1.920 metres, prenem l’ample rampa que se’ns obre en mig del bosc, en sentit ascendent i en direcció sud. Caminarem per marge dret de l’ample franja oberta de manera artificial en mig del bosc, guanyant desnivell de manera suau i seguint les penges de les pròpies raquetes dels nostres antecessors o les marques de les traces de motos de neu (servei de senyalització inclòs dins del preu de forfait). Durant la pujada creuarem en diverses ocasions les traces horitzontals de les pistes d’esquí de fons.

La franja oberta en mig del bosc finalitza en un indret conegut com el Clot del Rebost, a 2.100 metres, moment en que continuarem ascendint amb la mateixa direcció (sud) pel mig del bosc. Aquest tram tampoc no te pèrdua possible, ja que – a part de que la penjada resta oberta gairebé sempre –, la multitud de taques de pintures blaves i grogues als arbres del bosc, no deixen marge per l’errada.

Arribem a una mena de collet on el bosc desapareix momentàniament. Es la cota 2.186 sota la qual trobem el Refugi dels Pastors, (0,45 h ) indret on creuarem per darrera vegada les pistes d’esquí de fons. Des de la cota 2.186 podem veure clarament la darrera pujada al llom de la Tosa Pelada.

Creuat el diminut collet on es localitza la cabana de Pastors, prenem de nou la pujada em mig del bosc (ara ja està més obert) y pugem en lleugera diagonal vers a la dreta (orientació S.-S.O.) la darrera pujada del vessant sud del primer cim. A mitja pendent el bosc desapareix i dona pas a un llom ample i uniforme. Cim de la Tosa Pelada. 2.379 metres. (1,25 h).

Per pujar al cim més alt de la Serra, molt proper al que ja hi som, tan sols caldrà creuar una zona de planúries que dibuixen un amplíssim coll i, sempre cap al sud, pujar sense cap mena de complicacions l’ampli cimal del Pedró dels Quatre Batlles. 2.388 metres. (1,45 h).

Descens: pel mateix itinerari o combinant aquesta pujada amb l’itinerari següent en sentit descendent.

Autor: PAKO CRESTAS – no es permet la reproducció total o parcial de la present fitxa sense consentiment escrit de l’autor