PEDRAFORCA. POLLEGO SUPERIOR DES DE GÓSOL PEL CAMARIL.

Introducció: Gran cursa alpina per pujar al Pedraforca des de Gósol. Sens dubte estem davant de la “via normal” menys clàssica i desconeguda, però no per això exempta de bellesa, ans al contrari, es tracta d’una de les millors alternatives per pujar al Pedraforca.

Gaudirem d’esplèndides vistes des de la meitat de la pujada i descobrirem el tram de l’aresta del Camaril amb la curiosa cova situada al ben mig de l’aresta. Cal comptar que la part final de l’ascensió comporta escalar la canal del Verdet i fer el tram d’aresta aèria que va del cim nord al Pollegó Superior. Abstenir-se tot aquell que no estigui acostumat a grimpar i moure’ns per terreny vertiginós. La canal del Verdet, amb la pedra ja molt  gastada pel propi pas dels muntanyencs, pot esdevenir perillosa si torbem neu i glaç.

Temps: 3 hores 35 per la pujada i unes 2 hores i 40 minuts per baixar per la tartera de Gósol.

Desnivell:  1.107 metres de pujada i l’equivalent de baixada pel retorn.

Dificultat: Alta

Punts d’aigua: Durant la pujada podem fer-nos amb aigua al propi poble de Gósol, al Coll de Font Terrers, a la font de la Portella, ja a la Coma dels Caners, i a les Set Fonts, justament a mig camí de la Collada del Teuler i l’aresta de Camaril. A partir dels 2.100 metres ja no hi ha aigua i a la baixada no hi trobem cap punt.

Punts de referència: * Càmping Cadí Vacances * Poble de Gósol * Coll de la Guardia * Coll de Font Terrers * Pla del Martí * Font de la Portella * Collada del Teuler * Set Fonts Prat Sobirà * el Camaril * Collada del Verdet * Cim Nord del Pedraforca * Bretxa de la canal de la Grallera * Pollegó Superior

Accés al punt de partida: Càmping Cadí Vacances. 1.400 metres.

• Des del càmping Repòs Pedraforca prendrem la carretera B-400 cap a ponent, tot passant per sota del poble de Saldes i pel Coll de la Trapa. El millor, en aquest cas, es deixar el vehicle al costat de la rotonda d’entrada a Gósol.
  • Des del càmping Cadí Vacances del Gósol ja hi sortirem caminant.

Itinerari: 0,00 h. Càmping Cadí Vacances. 1.400 metres. Sortirem pel vial d’accés en direcció al poble de Gósol fins a la rotonda de Can Francisco. Orientem les nostres passes vers al centre del poble i de seguida prenem el carrer asfaltat (que discorre pel mig de prats) vers a la nostra dreta, per pujar a la part alta del poble tot passant pel davant del que abans era l’oficina de turisme. Rètols indicadors.

0,15 h. Part alta del poble de Gósol. Continuem pujant per l’entramat de carrers fins a situar-nos a la part alta del poble, coneguda com la Guàrdia. En aquest punt, i per unes escales, s’inicia el P.R. (taques blanques i grogues), del camí dels amics de Gósol que ens duu (segons el cartell indicador) en direcció al collet del Verdet. Cal seguir dons aquest camí que discorre per camps oberts, en estat d’abandonament, amb restes de murs de pedra pels marges.

0,35 h. Bifurcació de camins. Deixem de banda les marques del PR i prenem el camí vers a l’esquerra.

0,40 h. Coll de la Guardia Coll de la Guardia. Ample prat que amb prou feines se sembla a un veritable coll. Travessar els camps herbats cap al nord. A l’altre extrem del prat unes grans fites ens indiquen el camí a seguir. Neix aquí un marcat corriol horitzontal que ens duu en direcció nord a mitja alçada del vessant boscós.

0,50 h. Unió de camins. El camí que seguim s’uneix amb un que prové de menys alçada. A partir d’aquest moment ens retrobem de nou amb altres marques de PR (grogues i blanques), continuem sempre en la mateixa direcció, o sigui, vers al nord.

0,55 h. Coll de Font Terrers. Zona de picnic accessible per pista transitable per vehicles. Al propi coll hi ha una mena de bassal i la pròpia font. Cal continuar vers al nord seguint les marques de GR (blanques i vermelles), Cartell indicador. El camí continua transitant per mig del bosc fent una línia horitzontal, sense guanyar gairebé alçada.

1,05 h. Pla del Martí. Bifurcació de camins, Prenem la branca que surt cap a la dreta en direcció est i que puja pel fons de la Coma dels Caners, just a l’esquerra de la torrentera. En aquesta bifurcació deixarem de banda les marques de GR i continuarem per les de PR (grogues i blanques). A la pròpia bifurcació hi ha un rètol indicador.

1,10 h. Font de la Portella. Al camí passa pel costat i la font resta una mica desapercebuda. Continuem pujant pel fons de la coma sense pèrdua possible. Camí ben dreçat. Taques blanques i grogues.

1,20 h. Bifurcació de camins. Deixem de branca el senderó que neix vers a la nostra esquerra, nosaltres continuarem cap a l’est pel mig de la coma.

1,40 h. Collada del Teuler. 1.964 m. Bonic replà herbós en mig d’una clariana del bosc. Ja estem a l’aresta. Dalt nostre, cap al sud, divisem les partes del Roc de Set Fonts. El camí surt en tendència a la dreta (marques de PR), i evita l’aresta en aquest primer sector pel costat orientat a ponent, evitant dons el tram de les parets.

1,45 h. Set Fonts. Deixem enrere el bosc i entrem en una zona de prats. Continuem les marques de P.R, aquesta vegada indicats gràcies a la presencia de pilons de fusta de poc més de mig metre. Aquestes indicacions son molt escaient, ja que el terreny es força ample i herbat i es perden els rastres del camí.

1,50 h. Continuem pujant, primer cap al sud a mitja pendent i després vers al S.E. (bifurcació de camins, seguir pel que puja vers a la nostra esquerra, tot seguint els pilons de fusta), anem a la recerca de l’aresta, tot anant pel fons una coma molt poc marcada, ja que està força oberta. Malgrat tot el terreny es força evident.

2,10 h. Prat Sobirà. Anem dalt de l’aresta tot seguint les marques de P.R. L’aresta continua vers al S.E.

2,20 h. Passat una mena de fals cim de 2.239 metres d’alçada i estem a la zona coneguda com “el Camaril”.

2,30 h. A plena aresta passem per davant de la fosca i vertiginosa entrada del Forat de les Gralles. Poc després flanquejarem el cim del Cap del Coll de Verdet pel seu vessant S.O. camí marcat, tan sols cal seguir la traça del senderó.

2,40 h. Collada del Verdet. 2.244 metres. En aquest punt coincidim amb el camí que prové del vessant nord del Pedraforca. Cal continuar cap al sud. La traça ara es molt marcada, es nota que, al coincidir amb el traçat del camí de la canal del Verdet, el terreny es força més transitat. Les taques grogues i el camí marcadíssim ens apropen al punt clau de l’excursió: el tram rocallós de la canal del verdet, que serveix per guanyar amb poca dificultat la muralla cimera del Pedraforca.

Després de les ziga zagues que ens apropen a la muralla rocallosa, comencen l’escalada de la mateixa per una mena de canal – xemeneia. La roca, degut al multitudinari pas dels excursionistes durant anys i anys, està força polida, pel que caldrà prendre atencions, malgrat que el terreny mai es difícil. De fet hi ha dos passos concrets de IIº grau. La resta es una grimpada encara més fàcil. Malgrat tot val a dir que el parany de la muralla de la canal del Verdet es força espectacular.

3,05 h. Cim Nord del Pedraforca. 2.438 m. Resulta ser la conclusió de la canal., Seguim l’aresta cap l’est davallant cap a un proper collet tot seguint les traces de camí que es dibuixen al vessant sud. (taques gorgues).

3,10 h. Petita collada que traspassem per trepar a plena aresta cap a l’est.

3,15 h. Cota intermèdia 2.464 metres, continuem per terreny fàcil, a plena aresta, cap a llevant.

3,25 h. Bretxa molt marcada. Aquest punt es on va a parar la canal de la Grallera que prové del vessant nord. Per continuar cap al cim comencem un curt flanqueig pel vessant sud (ben marcat amb taques gorgues) i pugem per una mena de grades i una xemeneia de IIº per assolir de nou l’aresta. Roca polida pel pas evident dels muntanyencs.

3,35 h. Pollegó Superior. 2.506 m. Cim principal del Pedraforca

Retorn: El millor es fer la tartera de Gósol en sentit invers. (veure la fitxa corresponent).

POTS DESCARREGARTE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pedraforca-pollego-superior-des-de-gosol-pel-camaril-44362798