PEDRAFORCA. POLLEGO INFERIOR PEL COLL DE JOU I BAIXADA PEL BALCÓ DE LA JOAQUIMA.

Introducció: Us presentem una variada excursió per pujar a la punta més baixa de les dues grans cims que formen part de la inconfusible silueta del Pedraforca.

El Pollegó inferior es més baix i a la vegada més alterós i empinat. Val a dir que la present ascensió no te dificultat tècnica, però si que haurem d’estar avesat a caminar sobre precipicis i estimballs. En si el periple, tant de pujada com de baixada, es molt variat: Bosc, feixa, aresta, pendents inclinades, cresta de la Joaquima i tarteram de baixada amb forta pendent, que posarà a prova els nostres genolls.

Temps: 4 hores i 20 minuts.

Desnivell: 1.103 metres de pujada i l’equivalent de baixada.

Dificultat: Alta

Punts d’aigua: El millor es portar l’aigua necessària ja des de bon principi, ja que no hi ha garanties de la potabilitat de la bassa situada sota el Coll de Jou, (a la banda de ponent) i l’única font que hi durant la pujada, que es la font de Prat de Reu, resta un pel desplaçada del camí i no es del tot fàcil de trobar. A la resta del trajecte no hi ha cap altre punt d’aigua.

Punts de referència: * Aparcament a l’inici de la pista que duu a Coll de Jou * Coll de Jou * Portell de la Besa * Prat del Reu * Collet del Prat de Reu * Clot de Prat de Reu * Feixa Alta * La Bola * Costes d’en Dou * Cim del Pollegó Inferior * Costes de la Dou * la Bola * Balcó de la Joaquima * Tartera de Saldes * Àrea Recreativa de la Serra * Aparcament a l’inici de la pista que duu a Coll de Jou.

Accés al punt de partida: L’aparcament que serveix de punt de partida es troba a mig trajecte de la carretera asfaltada que neix just passat el poble de Saldes i que puja al mirador de Gresolet.

• Des del càmping Repòs del Pedraforca prendrem la carrtera B-400 direcció Gósol i just havent passat per sota Saldes i trobem el trencall a ma dreta de la pista asfaltada que puja vers al mirador (rètol indicador). Tal com ja em dit abans, l’aparcament d’on neix la pista que puja a Coll de Jou està a mitja pujada de la pista asfaltada.
  • Des del càmping Cadí Vacances de Gósol prendrem la carretera B-400 direcció Saldes i poc després de traspassar el Coll de la Trapa trobem el trencall de la pista asfaltada d’accés al mirador de Gresolet, que aquesta vegada neix a ma esquerra de la marxa.

Itinerari: 0,00 h. Aparcament a l’inici de la pista que duu a Coll de Jou. 1.380 metres. La pista, ben ample i evident, surt en diagonal ascendent vers a l’esquerra, direcció oest.

0,15 h. Passem pel costat d’un gran dipòsit, just a banda dreta del dipòsit neix un senderó que caldrà ignorar. Seguim per l’ample i evident pista, guanyant alçada de manera suau però constant, sempre en direcció oest.

0,25. Bifurcació de pistes amb un rètol indicador incorrecte. Continuem la marxa amb el mateix sentit, o sigui, vers a l’oest en sentit ascendent.

0,35 h. Coll de Jou. 1.541 metres. Pocs metres per sota hi veiem la característica bassa i a ma dreta, pel vessant situat a sobre nostre, una mena de cantera abandonada, justament per aquí caldrà seguir l’itinerari. Sortim pel camí que puja en diagonal vers a la dreta, es tracta d’una pista estreta que fa un revolt vers a l’esquerra, per transformar-se en un camí. Marques verdes i blanques.

0,45 h. Bifurcació amb rètol indicador. Prenem el senderó que s’interna pel bosc en sentit descendent en orientació al nord-nord-est. Pujada ferma pel mig de bosc, camí evident, marques verdes i blanques.

1,10 h. Portell de la Besa. Estem pel mig del bosc i costa de localitzar aquest punt en concret, en veritat es tracta d’una inflexió en l’orientació del camí, que continua pujant de manera ferma, ara vers al nord-oest. Se’ns obra la panoràmica sobre tot l’espectacular vessant sud del Pollegó Inferior.

1,40 h. Prat del Reu. Idíl·liques planúries, justament abans d’arribar-hi hi ha una font que resta un xic amagada i desplaçada a la dreta del camí. Travessem el Prat en tota la seva extensió vers a ponent.

1,45 h. Collet del Prat de Reu. 2.015 metres. Trifurcació de camins. Prenem la senda poc marcada que puja de diagonal vers a la nostra dreta, orientant-se cap a l’ est-nord-est. Val a dir que es tracta d’un tram perdedor en mig del bosc, haurem de prendre com a referència les parets que hi ha sobre nostre i, si be no caldrà pujar directament, si que ens aproparem a elles de manera gradual, tot pujant en obliquo fins a una mena de collet.

2,00 h. Collet situat a la part alta del Clot de Prat de Reu, caldrà baixar pel vessant contrari, o sigui, vers a l’est, per llastres i traces de camí en mig de ferm tarterós. Baixem ràpidament desnivell per un pendent inclinat. En conjunt el terreny no es gens difícil, però sobretot a la part baixa, cal anar amb especial atenció, ja que una relliscada pot resultar perillosa.

2,05 h. Estem al peu de la Gran Diagonal, aquí comença l’anomenada Feixa Alta, que es tracta d’una gran feixa herbosa inclinada situada entre la paret sud del Pollegó Inferior i la llarga cinglera rocallosa de sota la paret. En realitat la Feixa Alta es una gran cornisa penjada, però el terreny es prou ample com per no resultar vertiginós. Una senda horitzontal es dibuixa versa l’est, just per sota de l’impressionant paret sud. Al final guanyem alçada de manera molt suau.

2,25 h. Collet situat a la part baixa de l’aresta de les Costes d’en Dou. 2.030 metres. Cal pujar crestejant per la fàcil aresta vers a l’oest; en algun punt concret es un xic area, però que no te cap complicació. La cresta al principi es bastant horitzontal però de seguida guanya alçada de manera ferma. Taques verdes.

2,35 h. La Bola. Ressalt característic de l’aresta amb forma de bola. Hi ha el nom pintat a la paret. Caldrà pujar per la dreta del ressalt evitant pujar de ple aquest pas, ja que tot directe resultaria força difícil. Passant en tendència a la dreta hi em de superar un fàcil pas de grimpada de IIº grau, on la roca està una mica gastada pel propi pas dels muntanyencs. Passada la bola l’aresta perd personalitat i entrem de ple en una sèrie de pendents herboses i de tartera amb roca petita que puja directa al cim, es el tram conegut com les Costes d’en Dou. La pujada, molt evident i visible en tot el seu conjunt, ens porta de manera constant vers a l’oest. Anirem el més a prop possible al fil que delimita el vessant pel seu costat esquerra. Fites.

2,45 h. Assolim el cim de l’aresta on aquesta es dibuixa vers al nord-nord-oest. Aquest punt coincideix amb la sortida de la Gran Diagonal.Darrers ressalts que coronen el cim. Trams fàcils de grimpada entre els que destaca una mena de diedre força inclinat (II-) i un tram de xemeneia on una cadena metàl·lica ens facilita el pas.

2,50 h. Cim del Pollegó Inferior. 2.445 metres. Impressionat panoràmica sobre el conjunt Cabirols – Gat – Calderer i Pollegó Superior. El cim es força altiu, amb verticals estimballs que cauen a plom vers a l’Enforcadura i la tartera de Saldes, situades a la nostra dreta (nord). Per baixar desfarem les nostres passes vers a l’est, passant per les Costes de la Dou: baixem el ressalt de la cadena, el diedre inclinat, les pendents intermèdies, la Bola i la cresta fins a la bretxa.

3,10 h. Ja hi som de nou a la bretxa on em començat a carenejar. Collet situat a 2.030 metres d’alçada. En lloc de tornar per la Feixa Alta continuarem la cresta vers a l’est, tot pujant entre roca blanquinosa i zones de pins. Grimpada fàcil però agradable.  L’aresta hi ha taques verdes que ens faciliten l’orientació correcta de les nostres passes por l’aresta.

3,20 h. Balcó de la Joaquima. 2.068 metres. Altiu turó bastant arrodonit a la seva part alta. A primera vista ens pot semblar que el terreny que continua està tallat per estimballs, però no es així. Cal continuar seguint les indicacions de les fites i de les taques verdes. Baixem vers  a l’est i després vers al nord-est seguint les indicacions de la pintura, per endinsar-nos en el bosc i deixar de banda l’aresta. La baixada es fa per fort pendent, malgrat que el camí està molt ben marcat i mai és difícil. La senda, que baixa fent grans ziga-zagues, es va orientar vers a la part baixa de la tartera de Saldes, ja ben visible.

3,45 h. Part baixa de la tartera de Saldes, hi coincidim amb el marcat camí que baixa de l’Enforcadura just per sota dels ressalts rocallosos de l’embut de la part baixa, que, per sort, evitarem. Seguim baixant vessant avall per la tartera plena de pedra petita amb senda molt ben marcada.

3,50 h. Creuem el camí transversal amb marques de P.R. que ens duria, (si el continuéssim vers a l’esquerra), cap al refugi Estasen. No obstant a nosaltres ens interessa continuant baixant vers a l’est pel mig del bosc. El camí es molt evident i marcat, rètol indicador, cal agafar direcció Saldes. La senda baixa prop d’una mena de torrentera seca, de manera molt decidida i dibuixant petites ziga-zagues en el fort pendent.

4,05 h. Bifurcació de camins. Cal continuar el brancal de l’esquerra que continua baixant recte de manera decidida, pendent a vall, vers a l’est, direcció al poble de Saldes.

4,15 h. Ens trobem la carretera que serveix d’accés al mirador de Gresolet, estem just per sota de la Àrea Recreativa de la Serra. Caldrà continuar la pista asfaltada en sentit descendent vers a la nostra dreta.

4,20 h. La carretera arriba al punt de partida. Aparcament a l’inici de la pista que duu a Coll de Jou. 1.380 metres.

Retorn: Es tracta d’una ruta circular.

POTS DESCARREGAR-TE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pedraforca-pollego-inferior-pel-coll-de-jou-i-baixada-pel-balco-de-la-joaquima-44366836