PEDRAFORCA. POLLEGO SUPERIOR DES DEL REFUGI ESTASEN PER LA CANAL DEL VERDET.

Introducció: Clàssica excursió per pujar al cim del Pedraforca, des de fa temps a desplaçat a la tartera de Saldes en l’interés de la majoria dels muntanyencs, ja que el Verdet es un itinerari molt més atractiu que la desgastada tartera. Val la pena advertir que el tram de la canal de Verdet te seccions de roca molt polida pel pas massiu i continua dels excursionistes al cap dels anys. Cal prendre precaucions, du una petita corda si anem amb gent poc avesada al buit i a la grimpada i evitar períodes en que la roca pugui estar verglaçada (coberta d’una fina capa de gel, producte de la combinació entre la pluja, el fred nocturn i el desglaç)

Temps: 2 hores i 35 minuts

Desnivell: 940 metres

Dificultat: Alta. Atenció tram d’escalada fàcil i seccions aereas.

Punts d’aigua: Podem agafar aigua al propi refugi Estasen. Durant l’inici de l’excursió passem per les torrenteres de les canals de Riambau i del Verdet, però aquestes acostumen a ser-hi seques, pel que més val no en refiar-se.

Punts de referència: * Refugi Lluis Estasen * Torrentera d’en Riambau * Canal del Verdet * Bauma de la Rua Gran * Collada de Verdet * Cim Nord del Pedraforca * Bretxa de la canal de la Grallera * Pollegó Superior

Accés al punt de partida: Caldrà agafar la carretera asfaltada que neix just passat el poble de Saldes, en direcció a Gósol, i que arriba al Mirador de Gresolet, a 1.567 metres d’alçada. Des d’aquest punt podrem anar caminant per la pista que flanqueja sota la paret nord, en direcció a l’oest i que arriba a una zona d’aparcament on hi ha una caseta i un petit sistema de cables per pujar una cistella penjant per subministrar el refugi. Pujarem pel mig del bosc. Rètol i camí molt evident. De la pista al refugi tan sols hi ha tres minuts. No obstant el tram de pista, si be es transitable per vehicles, acostuma a estar tancat a la circulació mitjançant una barrera situada a l’extrem del mirador. Del mirador al refugi hi ha de 15 a 20 minuts de marxa. Des del mirador també surt un senderó marcat amb taques de P.R. que passa pel Coll de la Cabana. Aquesta segona alternativa també comporta de 15 a 20 minuts de marxa.

• Des del càmping Repòs del Pedraforca prendrem la carretera B-400 sentit Gósol, passant per sota el poble de Saldes i prenen poc mes tard, a ma dreta, el trencall ascendent de la pista asfaltada que va a parar al mirador de Gresolet. Cartell indicador al trencall de la pista asfaltada de pujada.
  • Des del càmping Cadí Vacances de Gósol prendrem la carretera B-400 sentit Saldes, passant pel Coll de la Trapa i poc abans d’arribar a Saldes prendrem, a ma dreta, el trencall ascendent de la pista asfaltada que va a parar al mirador de Gresolet. Cartell indicador al trencall de la pista asfaltada de pujada.

Itinerari: 0,00 h. Sortim del Refugi Lluis Estasen, 1.668 metres, i prenem la pista que neix per la part de darrera de la construcció i que s’orienta en horitzontal vers a la nostra dreta en direcció oest. Marques grogues i blanques del P.R.-C-123. Cartell indicador davant del refugi. Ell camí transcorre pel mig del bosc en paral·lel a la pista, que resta sota nostre i que a certs trams es visible.

Característiques del Refugi Estasen: Accessible des del mirador per un marcadíssim camí. 20 minuts de marxa. Refugi guardat, 87 places (30 la part lliure). Servei de begudes, menjars, lavabos i dutxes. Propietat de la FEEC. Tl. Reserves: 608 315 312.

0,15 h. Creuem la torrentera d’en Riambau, que acostuma a estar eixuta i està plena de grans blocs. El camí segueix cap a l’oest i ja comença a guanyar alçada, si be encara es bastant horitzontal.

0,25 h. Canal del Verdet. Segona torrentera important, no tan tètrica com l’anterior. El camí la travessa i comença a guanyar alçada per un fort pendent, de manera decidida. El camí flanqueja a mitja alçada per una terrassa que dona la volta a una mena de contrafort i s’endinsa per una mena de canal. A la nostra dreta quedarà la Bauma de la Rua Gran. Fort pendent però amb una senda evident i força marcada.

0,50 h. Collet situat a 1.961 metres. Comença aquí la pujada directa per una mena d’aresta boscosa. Camí marcat i de fort pendent. Marques de P.R. Espectaculars perspectives del quadrant oriental de la gran muralla nord del Pedraforca. No hi ha pèrdua possible, el camí puja sempre en direcció nord-oest i s’apropa a una collada ben visible.

1,40 h. Collada de Verdet. 2.244 metres. En aquest punt coincidim amb el camí que prové de Gósol pel serrat del Camaril (veure itinerari 4). Cal continuar cap al sud. La traça ara es molt marcada, es nota que, al coincidir amb el traçat del camí de la canal del Verdet, el terreny es força més transitat. Les taques grogues i el camí marcadíssim ens apropen al punt clau de l’excursió: el tram rocallós de la canal del verdet, que serveix per guanyar amb poca dificultat la muralla cimera del Pedraforca.

Després de les ziga zagues que ens apropen a la muralla rocallosa, comencen l’escalada de la mateixa per una mena de canal – xemeneia. La roca, degut al multitudinari pas dels excursionistes durant anys i anys, està força polida, pel que caldrà prendre atencions, malgrat que el terreny mai es difícil. De fet hi ha dos passos concrets de IIº grau. La resta es una grimpada encara més fàcil. Malgrat tot val a dir que el parany de la muralla de la canal del Verdet es força espectacular.

2,05 h. Cim Nord del Pedraforca. 2.438 m. Resulta ser la conclusió de la canal., Seguim l’aresta cap l’est davallant cap a un proper collet tot seguint les traces de camí que es dibuixen al vessant sud. (taques gorgues).

2,10 h. Petita collada que traspassem per trepar a plena aresta cap a l’est.

2,15 h. Cota intermèdia 2.464 metres, continuem per terreny fàcil, a plena aresta, cap a llevant.

2,25 h. Bretxa molt marcada. Aquest punt es on va a parar la canal de la Grallera que prové del vessant nord. Per continuar cap al cim comencem un curt flanqueig pel vessant sud (ben marcat amb taques gorgues) i pugem per una mena de grades i una xemeneia de IIº per assolir de nou l’aresta. Roca polida pel pas evident dels muntanyencs.

2,35 h. Pollegó Superior. 2.506 m. Cim principal del Pedraforca. Després del repòs obligat al cim davallem, per un camí marcat i evident en mig de tarteram i grades cap al sud, amb tendència al sud-est. Aquets tram no te pèrdua possible ja que coincideix amb el traçat més transitat de totes les pujades possibles al cim.

Retorn: El més aconsellable es baixar per las tartera de Saldes

POTS DESCARREGARTE EL TRACK AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pedraforca-pollego-superior-des-del-refugi-estasen-per-la-canal-del-verdet-44352690