PUIG MIRÓS PEL COLL DE LES LLEBRES

Introducció: El Puig Mirós es un cimal situat entre Sant Jaume de Frontanyà i Borredà. La pujada la ressenyem per un corriol bastant perdut. Val a dir que, si ens volem estalviar aquest tram d’aresta bastant intuïtiu, hi ha la possibilitat de pujar i baixar pel mateix itinerari que ressenyem de baixada per la vall del Rec de la Baga.

Santuari de Santa Maria dels Oms: Hi ha constància que a l’edat mitjana hi havia una petita església amb una imatge de la Mare de Déu; l’indret visqué un important creixement demogràfic en el curs del segle XVI, i això va incrementar notablement la popularitat de Santa Maria dels Oms, com a advocada contra les trencadures i les malalties del bestiar. Des d’aleshores esdevingué un santuari important i fou reconstruït i ampliat l’any 1785.

El temple fou cremat en iniciar-se la guerra civil de 1936-39; s’explica però que se’n pogué salvar la imatge de la Mare de Déu, possiblement romànica per a uns, i gòtica per altres. La Mare de Déu dels Oms és advocada per a les trencadures i les malalties del bestiar

Temps: 1 hora 25 minuts.

Desnivell: 232 metres de pujada i 232 metres de baixada

Llargària: 5 quilòmetres 440 metres.

Dificultat: Baixa

Punts d’aigua: No hi ha cap font ni torrent en tota l’excursió. Caldrà dons dur l’aigua necessària des del punt de partida.

Punts de referència: * Proximitats del Santuari dels Oms * Bac del Fenassos * Collet de les Febres * Collet de les Bigues * Collada de la Tuta * Cap de la Baga de Canemars * Puig Mirós * Rec de la Baga * Pla de la Baga * Collet de les Bigues * Collet de les Llebres * Bac dels Fenassos * Proximitats del Santuari dels Oms

Punt de partida: Proximitats del Santuari dels Oms, 1100 metres. Poc abans d’arribar a Sant Jaume de Frontanyà, accessible mitjançant la carretera que neix a Borredà.

Itinerari: 0,00 h. Proximitats del Santuari dels Oms. 1.100 metres. En realitat deixarem el cotxe en el marge dret de la carretera (en sentit ascendent), poc després del quilòmetre 7,5 de la carretera BV 4656 al costat de l’accés per pista de terra al mas de Terradelles. En realitat la pista neix amb un doble brancal, agafarem el de la dreta que s’orienta vers al sud i comença a prendre alçada.

0,05 h. Bac del Fenassos. Bifurcació. Seguim la pista de la nostra esquerra en direcció N.E. En aquest punt coincidim amb les marques grogues de la xarxa de camins del Consell Comarcal del Berguedà.

0,08 h. Cartell indicador. Neix un corriol a la nostra esquerra per on continuen les marques grogues. Seguim però per la pista ascendent vers a l’est, abandonant les marques.

0,12 h. Collet de les Febres, 1.098 metres. Abandonem la pista principal i prenem una de nova vers a la dreta, deixant també de banda un camí en diagonal que surt a la nostra esquerra fent un angle recte entre la pista principal que hem d’abandonar i la nova pista que hem de seguir.

0,16 h. Collet de les Bigues. En aquest punt abandonem la pista i seguim per un corriolet ascendent que neix en diagonal a la nostra esquerra. Fita en la desviació. Es un camí amb un principi bastant marcat, no obstant cal parar atenció per no passar-se del punt on s’inicia.

0,18 h. Bifurcació de senders. Seguim el corriol ascendent de la nostra esquerra.

0,22 h. Collada de la Tuta, 1.148 metres. Estem dalt de l’aresta boscosa. Seguim el sender a ple cordal, malgrat que mica en mica, es va perdent. Anirem seguint dons el camí a estones evident, a estones intuïtiu, a estones amb diversos traçats paral·lels mig esborrats. A l’aresta trobem un filat i anirem sempre al costat dretà del mateix. Es tracta d’un terreny un pel incòmoda per la manca d’un camí clar. Abans de coronar el cim principal pujarem una cota secundària coneguda com el Cap de la Baga de Canemars, de 1.275 metres. Seguint aquesta tònica i mirant de no perdre alçada per no sortir-se del cordal, culminarem dalt del cim.

0,50 h. Puig Mirós. 1.308 metres. Vèrtex geodèsic. Vistes panoràmiques parcialment tapades per la pròpia vegetació. Davallem vers al S.O per l’aresta per girar de seguida cap al nord, abandonar l’aresta i anar a la recerca del nervi central de la vall del Rec de la Baga. Val a dir que al principi no hi ha camí ben marcat però que ràpidament es va dibuixant de manera clara quan abandonem l’aresta i davallem vers al nord.

1,02 h. Pla de la Baga. Seguint la senda cada vegada més ben dibuixada, anem a parar al cul de sac d’una pista que ja seguirem de manera evident vers al nord.

1,12 h. Bifurcació. Seguim la pista de la nostra dreta. Fem un tram de suau pujada descrivint un revolt per traspassar una mena de collet. Evident.

1,18 h. Collet de les Bigues, ja hi tornem a ser en terreny conegut a la secció de pujada. Retornarem dons refent les nostres passes i passant pel Collet de les Llebres i el Bac dels Fenassos.

1,25 h. Proximitats del Santuari dels Oms. 1.100 metres

POTS DESCARREGARTE EL TRACK DE LA SOIRTIDA AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puig-miros-des-del-santuari-dels-oms-3833746