SERRA CATLLARÀS – ARDERICÓ I SANT CINTO DE MONTCLÚS (amb raquetes de neu)

Introducció: La Serra de Catllaràs no acostuma a presentar suficient neu com per a transitar-hi des del seu peu amb raquetes, però us puc assegurar que, quan aquestes circumstàncies es donen, es un goig per als sentits i to un paradís per l’amant de les excursions amb raquetes.

En cap altre lloc del Berguedà com aquí, la natura es mostra amb la seva façana més salvatge, pel que fa a la presencia i varietat de fauna. Es sorprenent veure com després de la nevada recent el tapís blanc de neu immaculada de seguida s’omple de penjades d’animals, entre elles les dels cérvols, veritables amos i senyors d’aquest boscos medievals.

El Refugi Ardericó es un pou de tranquil·litat banyat pel tebi sol matinals dels llargs hiverns. Al seu cor, cuidant que la llar no mori, hi trobem al amable i somrient Kun, el guarda de les soledats compartides. Davant del refugi, en la llunyania, de tu a tu en la distància, els masos perduts i encara habitats de Montclús i com un cant a les pregaries d’altres temps, la petit campanar rústic de l’esglesiola romànica de Sant Cinto.

Punts de referència: * Barri de les Coromines de la Pobla de Lillet * mas del Prat * Roca del Castell – Castell de Lillet * Bac d’Aigassai * Terra Negra * Xalet de Catllaràs * Collada d’Arderiu * Refugi d’Ardericó *

Baga d’Ardericó * Collada de Montclús * Monclús de Baix i Montclús de Dalt * Ermita de Sant Cinto

Temps: 5 hores i 10 minuts per l’anada i 4 hores 30 minuts per la tornada.

Desnivell: 627 metres en sentit ascendent i 139 en sentit descendent, que caldrà invertir i per tan duplicar a la tornada.

Dificultat: Mitja. En realitat l’excursió es desenvolupa tota l’estona per pistes i camins evidents sense grans desnivells, però la llargària del periple i les hores que implica fer-ho en la seva integritat, be justifiquen aquesta qualificació.

Punt de partida: Barri de les Coromines a la població de la Pobla de Lillet, 862 metres d’alçada.

Accés: La Pobla de Lillet està a la carretera B-402 que comunica Guardiola de Berguedà amb Campdevànol, passant pel Coll de la Merolla. El Barri de la Coromina està al costat sud del riu. Creuarem el pont i seguint les indicacions, per carrers interiors en direcció est, arribarem a l’esmentat barri de edificis humils. A la part alta del carrer hi ha l’oratori de Sant Antoni, lloc estricta on hauríem de començar l’excursió.

On dormir: Refugi Ardericó. 1.326 metres. Mas reconvertit en refugi. Guardat tot l’any. Servei de begudes i menjars. El guarda es dia Kun, contacte: telèfon: 626 881 151 – e-mail: arderico@gmail.com. Web: www.arderico.com

Descripció itinerari: Al costat dret de l’oratori de Sant Antoni, a la part alta del Barri de les Coromines de la Pobla de Lillet, neix una pista que caldrà seguir tan sols per uns breus metres, per prendre el corriol que surt a ma dreta i que puja directament vers al sud (taques grogues). Passem pel costat del mas del Prat i continuem pel camí ample fins a trobar-nos de nou amb una pista transversal. Deixem el sender que puja directament vessant amunt per continuar la pista cap a l’esquerra (direcció est), fins arribar a la Roca del Castell, que sustenta les runes del Castell de Lillet. (0,45 h). En aquest punt i trobarem les taques del PR que haurem de seguir en direcció sud per pujar pel mig del bosc. El camí, malgrat ser relativament estret i anar pel mig de bosc, es bastant evident i mostra bastants marques de P.R. (blanques i grogues) pintades als arbres. Aquest tram de bosc rep el nom del Bac d’Aigassai. El bosc va a parar a un creuament de pistes, estem a l’anomenada Terra Negra, 1.320 metres (1,45 h). Caldrà continuar la pista ascendent del brancal de la dreta i després de retallar un revolt, tot seguint les taques del P.R. anirem a parar al gaudinià Xalet de Catllaràs (2,00 h). Hi ha una cabana o refugi lliure al costat, bastant precari i brut.  En aquest punt deixarem les taques de P.R. i continuarem per l’ample pista que surt cap a la nostra esquerra, en direcció est i després d’un doble revolt presenta un segon brancal a la esquerra que caldrà seguir per traspassar una mena de serrat i encarar-nos vers a la Collada d’Arderiu, 1.417 metres, en lleuger sentit descendent i orientació Sud.

Traspassada la Collada continuarem baixant, primer fent una ziga zaga i després en un llarg tram bastant horitzontal i sempre per pista i vers al sud, per arribar al Refugi d’Ardericó, 1.326 metres (3,20 h).

Continuem la pista vers al sud, per terreny boscós i molt horitzontal, quan aquesta fa un revolt i canvia d’orientació vers a llevant, es bifurca. Prendrem el brancal inferior que en realitat continua a mitja alçada del la Baga d’Ardericó situada sota el serrat format pels cims de Tres Batlles i Cap de Puig Lluent. Continuant sempre la pista vers a l’est i perdent alçada de manera inapreciable, arribem a la marcada Collada de Montclús. (4,50 h). El bosc s’obre i la suau pujada que ens durà a l’ermita se’ns presenta de manera evident. Pugem poc a poc vers als masos de Monclús de Baix i Montclús de Dalt, estant l’ermita de Sant Cinto a la vora del superior. (5,10 h).

Per retornar desfarem les nostres passes. Tenint en compte la llargària de l’excursió, es del tot recomanable fer nit al Refugi Ardericó.