CADENES D’EN BOSC, DE LES QUEREDES A LA ROCA CENTELLA.

Introducció:                   La cadena que enllaça el Pla de la Calma amb la Roca Centella és una de les més grans de la serralada i, alhora, una de les menys conegudes. Els motius d’aquest desconeixement son, bàsicament, els següents: Per una part estem ja l’extrem de la serralada, molt lluny dels cims principals. Per un altre la pròpia alçada de la cadena, que va dels 1.000 als 900 metres fa que tota ella sigui boscosa i que, per tant, la manca de perspectives paisatgístiques motivades pel propi bosc, no ens doni les vistes panoràmiques a les quals ens tenen acostumades altres cordals com les parts altes del conjunt Turó de l’Home – Agudes, els suaus lloms nuus del Matagalls o l’altra cadena brancal que es desprèn del Pla de la Calma, que seria el format pel grup de cims Sui – Cuc – Samon.

No obstant això recomano vivament aquesta excursió. De fàcil execució gràcies al marcat camí, ens mostra l’essència d’aquest altre Montseny, en la seva versió més mediterrània. Per altra banda, la manca de aglomeracions per aquest indrets ens poden deparar grates sorpreses, com el dia en que l’autor d’aquestes línies caminava per la carena, llibreta en ma, i es va trobar, cara a cara, amb una família sencera de porcs senglars.

Punt de partida:              MASIA DEL BELLVER, 1.000 metres. Accessible en vehicle per pistes de terra en bon estat o pels itineraris  6 i 7 de la present guia.

Punt d’arribada:              ROCA CENTELLA, 1.001 metres.

Desnivell:              Per molt que el punt de partida i el punt d’arribada estan a la mateixa alçada, cal comptar que es tracta d’una carena amb els conseqüents desnivells, si be els mateixos no son significatius. El punt més alt de l’itinerari ratlla els 1.130 metres i el punt més baix es la COLLADA DEL MOJÓ, de 949 metres.

Horari:                  2 hores.

Itinerari:                Des del MAS DEL BELLVER, continuem per la pista que existeix a l’esquena del mas o al vessant que dona al sud. La pista s’orienta cap al N.E. i de seguida enllaça amb la pista principal que creua el pla de la CALMA. Al creuament de pistes situat a les proximitats de la masia també hi ha la zona de aparcament del propi mas. Continuem l’ample pista vers a l’est, tot passant per davant del MAS DE L’AGUSTÍ. Habilitada avui en dia com a museu etnològic amb visites guiades. La pista, que puja suaument, fa un parell de revolts. Passat el segon, que es tancat vers a l’esquerra, entre en una zona de bosc obert. A mitja pujada de la recta de la pista hi trobem un trencall ample que neix cap a la dreta, (0,30 h) es tracta d’una pista secundaria amb el terra ple de branques seques. Aquesta es la pista que haurem de seguir, pujant també de manera suau fins arribar a una mena d’esplanada enlairada (punt més alt de l’excursió), de la qual neix un corriol ver a la dreta (orientació S.E), amb fites i taques blanques (0,40 h). Aquest es el camí que haurem de seguir per transitar per la cadena.

El camí es estret però ben marcat i evident, transcorre pel mig del bosc i a mida que ja hi som a la carena estricta, l’orientació que pren es vers al sud. Les taques blanques desapareixen per donar pas a taques taronges. Passem un primer collet en mig del bosc, 1.079 metres (0,50 h) i continuem pel vessant occidental de la cota 1.119. Un segon collet, a 1.047 metres, es la COLLADA D’EN JORDI , (1,05 h), Ara el camí va pel vessant occidental de la següent cota que tampoc no pujarem i que es tracta del TURÓ MONNER, de 1.098 metres. Un tercer collet es la COLLADA FONDA, de 969 m. (1,20 h). A partir d’aquest moment ja anirem a plena aresta, si be es tracta d’un llom tan ample i boscós, que difícilment tindrem la sensació de transitar per una carena. Passem dues esplanades en mig del bosc, el segon del qual es tracta del PLA DELS BOUS, de 1.003 metres, i de cop i volta trobem una pista. Estem a la COLLADA DEL MOJÓ, punt més baix de l’itinerari. (1,35 h).

Malgrat que hi ha una sageta pintada de blanc al terra que ens indica que em de continuar la pista en sentit descendent, nosaltres continuarem en sentit contrari, o sigui ascendent, vers a la nostra dreta, tot seguint la pista un centenar de metres fins a que trobem de nou l’entrada del camí vers al bosc, fites indicatives al naixement del corriol. El camí, que continua sempre en direcció sud per dalt de la carena, ja no te taques de cap color, però continua sent evident, sense pèrdua i sense interseccions. Passem per un replanet amb una fita, es el cim del MOJÓ, 1.017 m. (1,40 h). Continuem vers al sud per ple bosc fins al replà on mort una pista. Taques de color rosa fort. Al mateix cul de sac de la pista, e indicat per aquestes taques de color magenta, neix el curt corriol ascendent que corona el ja proper cim del ROCA CENTELLA, 1.001 m. (2,00 h).

Autor: PAKO CRESTAS – no es permet la reproducció total o parcial de la present fitxa sense consentiment escrit de l’autor

Resseguir l’itinerari 8 del mapa local

POTS COMPRAR EL MAPA DEL MONTSENY DE PAKO CRESTAS AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://pakocrestas-shopping.com/epages/8564ac47-21a5-4fea-9e0b-4ccd50d8ebb6.sf/es_ES/?ObjectPath=/Shops/8564ac47-21a5-4fea-9e0b-4ccd50d8ebb6/Products/MAPA003

POTS COMPRAR EL MOCADOR DE COLL DEL MONTSENY DE LA COL.LECCIÓ PAKO CRESTAS AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://pakocrestas-shopping.com/epages/8564ac47-21a5-4fea-9e0b-4ccd50d8ebb6.sf/es_ES/?ObjectPath=/Shops/8564ac47-21a5-4fea-9e0b-4ccd50d8ebb6/Products/BUFF001