MATARRANYA – EL PARRISAL-MOLETES D’ARANY

Introducció: Interessant excursió circular en la seva part alta que ens duu a descobrir la curiosa roca foradada de l’Arany. La part alta, coneguda com les Moletes, no tenen perspectives panoràmiques, ja que discorren totes elles pel mig del bosc. Les millors vistes justament les podem gaudir de la pujada al Coll de la Balanguera i a les proximitats del mateix. Un curt tram coincidim amb el G.R.8.

Temps: 4 hores 30 minuts

Desnivell: 624 metres de pujada i 624 metres de baixada.

Llargària: 11 quilòmetres 820 metres

Dificultat: Mitja – Alta

Punts d’aigua: No hi ha cap font en tot el periple, el que ens obliga a dur tota l’aigua o líquid necessari des de l’inici de l’excursió.

Punts de referència: * Pàrquing i pícnic del barranc de la Fenellasa * Estrets de la Fenellasa * Pinturas rupestres de la Fenellasa * Cova de la Dona * Pla de la Mina * Coll de la Balaguera * Roca Morera * roca foradada de l’Areny * Moletes d’Arany * Coll de Noguerè * Tossal del Tall Nou * Coll de la Balaguera * Pla de la Mina * Pàrquing del barranc de la Fenellasa

Accés al punt de partida: Pàrquing del barranc de la Fenellasa, al final de la pista de transit rodat permès (peatge entrada a l’estiu i caps de setmana) situada a la Vall del Parrissal. Accesible amb cotxe (primer pista pavimentada i desprès pista de terra en molt bon estat) des del mateix poble de Beseit. Cartell indicador.

Itinerari: Km. 0,0 – Des de la zona de pàrquing i pícnic del barranc de la Fenellasa, seguim la pista encara ample que discorre pel fons de la vall, en direcció sud. Una cadena impedeix continuar amb el trànsit rodat de vehicles.

Km. 0,23 – La pista, bastant planera, presenta un túnel artificial excavat a la roca. Entrem als anomenats Estrets de la Fenellasa.

Km. 0,4Pinturas rupestres de la Fenellasa, situades a poc metres a la nostra esquerra a l’altre marge del riu que podrem creuar amb un pont. Cartell indicador i panel informatiu. Les pintures estan protegides per una tanca però son perfectament visible. Visita obligatòria. Desprès seguirem per la pista principal situada al marge esquerra del riu en direcció sud. Passem per un segon túnel.

Km. 0,7 – Cova de la Dona, situada al tocar de la pista a ma esquerra. Ben visible. Cartell indicador.

Km. 0,8 – Pla de la Mina. Final de la pista. Prenem un corriol que neix a la nostra esquerra i que puja pel mig del bosc en diagonal vers a l’est, pel marge dret del Barranc de la Faixa Estreta. Cartell indicador a l’inici de que comencem el P.R. A partir d’aquest punt ho trobem les marques de pintura grogues i blanques.

Km. 1,4 – Bifurcació de camins. Deixem la part baixa del barranc i pugem en diagonal vers a la nostra dreta en direcció S.O. Marques P.R.

Km. 1,6 – Traspassem una aresta i ens  situem al vessant soleia de la muntanya. Pugem vers a l’est per aquest vessant orientat a sud. Ziga-zagues. Marques de P.R.

Km. 1,9 – Bifurcació. Seguim la senda ascendent de la nostra esquerra en direcció est. Marques P.R.

Km. 2,9 – Coll de la Balaguera, 1.045 metres. Fites Traspassem el coll però de seguida veurem un corriol que neix vers a la dreta passant pel costat de les runes d’un corral antic i que re-orienta les nostres passes vers al S.S.E. Marques P.R.

Km. 3,0– Bifurcació. Cartell indicador. Seguim per un camí amb forta pujada vers a la nostra dreta en direcció oest. Atenció a aquest punt ja que es on hem d’anar a parar desprès del periple de la part superior de les Moletes.

Km. 3,1 – Trobem una bifurcació. Deixem el camí més ample i seguim el corriol ascendent de la dreta. Marques P.R.

Km. 3,2 – Anem a parar a la part alta de l’aresta, en mig del bosc, però de seguida ens fiquem de nou al vessant boscós situat a l’esquerra. Camí que se’ns incorpora per la dreta. Seguim vers a l’esquerra en pujada moderada i constant vers al sud.

Km. 3,8 – Roca Morera. Estem de nou a la part alta de l’aresta. El camí segueix primer ves a l’est i desprès gira de manera gradual vers al sud.

Km. 4,2 – Passem pel costat de la curiosa roca foradada de l’Areny. Foto obligatòria. Seguim el camí ben fressat pel mig del bosc vers al S.S.E. ve ara un llarg tram planer on la senda ben marcada discorre pel mig del bosc. Marques esporàdiques de P.R: Estem a la part alta de les Moletes d’Arany, on la cota màxima puja als 1.242 metres. No obstant la manca de panoràmica per la pròpia existència del bosc, el fet de que tot plegat es molt planer i que no hi ha cap fita ni indicador del punt més alt, fa que sigui molt fàcil passar-hi sense adonar-nos de que hi som al punt culminant de la serra. Seguim la marcada senda sempre cap al S.E. i desprès cap a l’est, en el moment ja que tornem a perdre alçada.

Km. 6,1 – Coll de Noguerè. Unió de camins Cartell indicador. Trobem ara el G.R. 8 que seguirem vers a la nostra esquerra en direcció N.N.O. Canvi radical dons d’orientació. Comencem a tancar el cercle de la part alta de l’excursió.

Km. 6,5 – Tossal del Tall Nou El camí ample que anàvem seguint s’estreny al traspassar una mena d’aresta. Comencem a perdre alçada per una senda en direcció nord. Marques G.R.

Km. 6,6 – Bifurcació. Cartell indicador. Abandonem el G.R. (vermelles i blanques) i prenem el camí descendent de la nostra esquerra que transita a l’inici per una mena de pista en desús ja molt tancada. De nou trobem marques de P.R. (grogues i blanques). Al poc el camí es fica a la part baixa de la torrentera, coincidint sovint amb el llit sec de la mateixa.

Km. 8,3 – Bifurcació. Seguim la senda de la nostra esquerra. Marques de P.R.

Km. 8,9 – Tornem a coincidir amb el punt quilomètric 3,0 a les proximitats del Coll de la Balaguera. A partir d’aquest punt desfem ja per terreny conegut el traçat inicial de l’excursió, davallant vers al Pla de la Mina i d’aquí al punt de partida.

Km. 11,8 – Pàrquing del barranc de la Fenellasa. Final del periple.

POTS DESCARREGAR-TE EL TRACK AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/el-parrizal-20861885

Autor: PAKO CRESTAS – no es permet la reproducció total o parcial de la present fitxa sense consentiment escrit de l’autor