MATARRANYA – ASCENSIÓ A PENYAGALERA

Introducció: Un dels cims més emblemàtics dels Ports de Beseit, amb unes vistes panoràmiques excepcionals. El nom de Penya Galera es deu a la seva similitud de formes amb un gran vaixell en forma de galera. Estem davant d’una ascensió variada, constant i bastant directe on divisarem cingles per tot arreu i les runes d’un mas a tocar del cim, que ens fa pensar com deuria de ser de dura la vida dels habitants de la muntanya d’antuvi.

Temps: 1 hora 45 minuts per la pujada i 1 hora 15 minuts per la baixada. En total 3 hores.

Desnivell: 480 metres ascendent i 34 metres descendents per la pujada i el mateix desnivell a la inversa per la baixada.

Llargària: 4 quilòmetres 370 metres només l’anada.

Dificultat: Mitja

Punts d’aigua: No hi ha cap font en tot el recorregut. Just al principi creuem el riu, però no es aconsellable proveir-nos d’aigua aquí. El millor es dur el líquid que necessitem des de bon principi.

Punts de referència: * Pàrquing de la pista de la vall d’Ulldemor * riu Ulldemor * Solana de l’Estés * Costa dels Arrancapets * la Serra Mitjana * Caseta de la Mola * Cim de la Penya Galera.

Accés al punt de partida: Des de Port de Beseit per la pista que discorre paralel.la al riu Ulldemor, la qual al principi està pavimentada i en molt bon estat. Peatge a l’entrada en èpoques estiuenques i caps de setmana. Quan portem un tram de pista (aproximadament 2 quilòmetres) veurem el cartell indicador del P.R. a ma esquerra i una petita esplanada per aparcar al marge dret del vial. Evident.

Itinerari: Km. 0,0 – Pàrquing de la pista de la vall d’Ulldemor. Inici de la senda del P.R. cartell indicador. Prenem un corriol ben marcat que davalla en diagonal vers al riu.

Km. 0,2 – Creuem les aigües del riu Ulldemor, sense l’auxili de cap pont. L’altre costat trobem la senda ascendent i ben marcada (marques P.R) que comença a guanyar alçada de manera ben decidida vers al E.N.E. cartell indicador a l’inici de la senda ascendent. Estem a l’anomenada Solana de l’Estés.

Km. 1,2 – Anem a parar a una mena d’aresta nua de vegetació alta i on les perspectives panoràmiques ja son força espectaculars. Seguim pel corriol ben marcat que discorre per la part alta de l’aresta en direcció N.E. continuant guanyant alçada de manera clara i constant. Estem a la anomenada Costa dels Arrancapets.

Km. 1,6 – El camí abandona l’aresta al situar-nos a sota d’unes parets rocoses que ens barren el pas. Comencem un llarg flanqueig vers a la nostra dreta en direcció est,. Tram bastant planer.

Km. 2,2 – Acabem el flanqueig i entrem en una mena de canal boscosa, tornant a guanyar alçada en direcció N.N.E. Senda evident i ben marcada. Marques P.R.

Km. 2,4 – Creuem una mena de torrentera seca i iniciem un nou flanqueig horitzontal per terreny obert, ara en direcció S.E.

Km. 2,6 – Voregem una aresta, canviant radicalment el sentit de la marxa. Ara el corriol flanqueja vers al N.N.E. alternant trams planers amb suaus pujades. Per primera vegada tenim una perspectiva propera del cim més alt de la muntanya. Molt bones vistes panoràmiques parcials. Marques P.R. Iniciem a transitar per la zona coneguda com la Serra Mitjana

Km. 3,8 – Ja estem a la part alta de la muntanya, al llom somital. Una senda se’ns incorpora per l’esquerra. Seguim guanyant alçada de manera suau i constant vers a llevant. Marques P.R.

Km. 3,9 – Passem per davant de les runes del Caseta de la Mola. Situades en una mena de collet a 989 metres d’alçada. El camí continua pujant vers a l’est. El cim es ben proper.

Km. 4,2 – Corriol que se’ns incorpora per la dreta. Seguim guanyant alçada tot recte, en aquest punt coincidim amb les marques de la ruta dels estels del sud (estels de color blau), també hi ha la pintura del P.R.

Km. 4,4 – Cim de la Penya Galera. 1.034 metres.

Descens: pel mateix itinerari en sentit invers

POTS DESCARREGAR EL TRACK AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/ascension-a-la-mola-de-lino-20857996

Autor: PAKO CRESTAS – no es permet la reproducció total o parcial de la present fitxa sense consentiment escrit de l’autor