COSTA CABIROLERA DES DE LES BASSOTES PER LA COMA DE CORTILS.

Introducció: Llarga i variada excursió per assolir el punt més alt de la comarca del Berguedà. Curiosament no es el punt culminant de la província de Barcelona, ja que el terme municipal de Gósol, malgrat formar part del Berguedà, ja està sota la jurisdicció administrativa de la província de Lleida.

Val a dir que la part alta del periple ja presenta paisatge i terreny d’alta muntanya que ens recordarà altres paratges més alts del Pirineu. Fem especial referència a la pujada vers al Pas de Cabirols.

Excepcionals vistes des de la Costa Cabirolera. També descobrirem la petita vall amagada de la Coma de Cortils, on trobem una petita cabana de pastors.

Temps: 6 hores per la pujada i de 4 a 5 per la tornada.

Desnivell: 1.108 metres de pujada i 70 de baixada per l’ascensió i l’equivalent a l’inversa pel retorn.

Dificultat: Alta

Punts d’aigua: Hi ha una font a les torrenteres de la pista que flanqueja el vessant nord del Pedraforca (que no sempre reixa aigua) i un altre font a la Coma de Cortils. En previsió de que la primera estigui eixuta, es aconsellable dur l’aigua necessària per la pujada des del punt de partida.

Accés al punt de partida: Mirador de Gresolet, 1.567 metres

• Accés al punt de partida: Des del càmping Repòs del Pedraforca prendrem la carretera B-400 sentit Gósol, passant per sota el poble de Saldes i prenen poc mes tard, a ma dreta, el trencall ascendent de la pista asfaltada que va a parar al mirador de Gresolet. Cartell indicador al trencall de la pista asfaltada de pujada.
  • Des del càmping Cadí Vacances de Gósol prendrem la carretera B-400 sentit Saldes, passant pel Coll de la Trapa i poc abans d’arribar a Saldes prendrem, a ma dreta, el trencall ascendent de la pista asfaltada que va a parar al mirador de Gresolet. Cartell indicador al trencall de la pista asfaltada de pujada.

Punts de referència: * Mirador de Gresolet * Torrent de Riambau * Torrent del Verdet * Torrent de la Gerdera * Canal Llarga * Canal del Roc Blanc * el  Collell * Coll de les Bassotes * Prat Toixones * Prat Llong * Serra Pedregosa * Coma dels Cortils * Cabana de Cortal dels Cortils * Pas de Cabirols * Pic de Costa Cabirolera

Itinerari: 0,00 h. Mirador de Gresolet, 1.567 metres, seguirem la llarga pista que flanqueja sota l’impressionant vessant de la paret nord del Pedraforca, i que s’orienta sempre en direcció oest. Passem per sota el trencall que duu al refugi Lluis Estasen (no caldrà arribar al mateix), i passem una a una les diferents torrenteres: Torrent de Riambau, Torrent del Verdet, Torrent de la Gerdera, Canal Llarga i la Canal del Roc Blanc.

1,40 h. Aquest llarg flanqueig sota l’ombra del Pedraforca conclou a el  Collell, 1.845 m., marques de PR (grogues i blanques) durant el trajecte de pista que a partir del Collell es transformen en marques de GR (vermelles i blanques)

2,00 h. Continuant per la pista, ara vers al N.E., anem a parar a una bifurcació, es l’anomena’t Coll de les Bassotes, 1.873 m. Cartell indicador. Abandonem la pista principal i prenem el trencall ascendent de la dreta, que al principi duu orientació N.E. i discorre gairebé en paral·lel a la pista que hem abandonat, però al poc gira de manera radical vers a l’est arriben al Prat Toixones. De nou anirem seguint les marques de PR (blanques i grogues). El camí, que es una pista abandonada, discorre en ziga-zagues pel llom que tenim davant nostre i que està orientat a vessant sud. La traça de la pista resulta evident així com les possibles dreceres que agafarem per tallar part del recorregut. Pugem per aquest vessant solei amb bosc dispers.

3,20 h. Arribem al Prat Llong, on s’acaba la pista abandonada. Si observem el vessant que tenim encara per sobre nostre per tal d’arribar a la ja molt propera aresta, hi veurem unes grans fites que indiquen el pas per creuar l’aresta i baixar vers al vessant contrari de la Serra Pedregosa. Alçada 2.300 metres. Cap allà anirem. La baixada vers a la Coma de Cortils te un primer tram aeri, però el sender està ben marcat, de seguida que perdem metres el terreny es fa molt més fàcil i davallarem sense més problemes, en direcció nord.

4,00 h.  Coma dels Cortils. 2.230 metres. A la nostra dreta restarà la Cabana de Cortal dels Cortils, fora del trajecte estricte de l’excursió. No obstant val la pena tenir en compte aquest refugi lliure o cabana de pastors per si volem fer nit i repartir l’excursió en dos jorns. (La cabana te una font propera, te capacitat per unes 6 persones, llarg de foc rudimentària i poca cosa més, està un pel bruta).

Des de la Coma encararem les nostres passes en sentit ascendent cap a l’oest, tot anant per la part central de l’esmentada coma, que dibuixa la típica “U” de les comes d’origen glacial, fins situar-nos als replans situats sota el Pas de Cabirols (alçada 2.380 metres). L’ imatge de la capçalera del circ es impressionat i a primera vista ens semblarà mes difícil del que realment resulta ser. Pujarem per pendents inclinades, fins a una mena de bretxa ben visible. Camí marcat però per terreny pedregós amb ferm inestable i empipador per fer de pujada.

5,45 h. Pas de Cabirols, hi ha marques de GR. Es possible que a la part alta, abans d’arribar a l’aresta, hi trobem algun pas rocallós fàcil, o fins i tot alguna que altre petita cornisa de neu, que ens pot dificultar els últims metres. Una vegada a l’aresta, pujarem el llom vers a l’ O.N.O. sense cap mena de problema. Senda marcada.

6,00 h. Pic de Costa Cabirolera, 2.605 metres. Estem dalt del cim més alt del Berguedà

Retorn:  Descens per mateix itinerari. Cal tenir en compte que, malgrat que el descens es més ràpid, ningú ens estalviarà una marxa de 4 a 5 hores més, que sumada al temps de la marxa de pujada superarà les 10 hores de caminar.

ALTERNATIVA DE PUJADA DIRECTE DES DEL CÀMPING CADÍ VACANCES DE GÓSOL:

0,00 h. Càmping Cadí Vacances. 1.400 metres. Sortirem pel vial d’accés en direcció al poble de Gósol fins a la rotonda de Can Francisco. Orientem les nostres passes vers al centre del poble i de seguida prenem el carrer asfaltat (que discorre pel mig de prats) vers a la nostra dreta, per pujar a la part alta del poble tot passant pel davant del que abans era l’oficina de turisme. Rètols indicadors.

0,15 h. Part alta del poble de Gósol. Continuem pujant per l’entramat de carrers fins a situar-nos a la part alta del poble, coneguda com la Guàrdia. En aquest punt, i per unes escales, s’inicia el P.R. (taques blanques i grogues), del camí dels amics de Gósol que ens duu (segons el cartell indicador) en direcció al collet del Verdet. Cal seguir dons aquest camí que discorre per camps oberts, en estat d’abandonament, amb restes de murs de pedra pels marges.

0,35 h. Bifurcació de camins. Deixem de banda les marques del PR i prenem el camí vers a l’esquerra.

0,40 h. Coll de la Guardia. Ample prat que amb prou feines se sembla a un veritable coll. Travessar els camps herbats cap al nord. A l’altre extrem del prat unes grans fites ens indiquen el camí a seguir. Neix aquí un marcat corriol horitzontal que ens duu en direcció nord a mitja alçada del vessant boscós.

0,50 h. Unió de camins. El camí que seguim s’uneix amb un que prové de menys alçada. A partir d’aquest moment ens retrobem de nou amb altres marques de PR (grogues i blanques), continuem sempre en la mateixa direcció, o sigui, vers al nord.

0,55 h. Coll de Font Terrers. Zona de picnic accessible per pista transitable per vehicles. Al propi coll hi ha una mena de bassal i la pròpia font. Cal continuar vers al nord seguint les marques de GR (blanques i vermelles), Cartell indicador. El camí continua transitant per mig del bosc fent una línia horitzontal, sense guanyar gairebé alçada.

1,05 h. Pla del Martí. Bifurcació de camins, Continuem recte vers al nord per la senda amb marques de G.R. que comença a guanyar alçada de manera ferma.

1,25 h. Cap de la Portella. 1.750 metres. Traspassem aquest llom – aresta on conclou la zona de bosc i ens endinsem al llarg flanqueig en direcció N.E. per la part alta de la Vall de Cerneres. El corriol, ben marcat, va guanyant alçada poc a poc, te les marques de G.R. i va guanyant alçada poc a poc, te les marques de G.R. i passa pel costat de la Font de la Roca.

2,00 h. El Collell, 1.845 metres. Aquí coincidim ja amb la ruta descrita anteriorment.

Nota: Aquesta alternativa incrementa el temps de marxa en 20 minuts de pujada  i 15 minuts de baixada i el desnivell en 170 metres de pujada i de baixada.

POTS DESCARREGARTE EL TRACK DE L’EXCURSIÓ AL SEGÜENTE ENLLAÇ: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/costa-cabirolera-des-de-les-bassotes-per-la-coma-de-cortils-44380220