COSTA CABIROLERA PEL COLLELL (amb raquetes de neu)

Introducció: La Costa Cabirolera es un dels cims més representatius de la Serra del Cadí i el punt culminant de la comarca del Berguedà.

L’ascensió amb raquetes que presentem a continuació es llarga i ja comporta cert compromís amb l’alta muntanya hivernal. Part concretes del trajecte no son practicables amb raquetes, ja que son pujades o baixades sobre zones inclinades amb estimballs o fortes pendents properes, es el cas de la baixada de Prat Llong (Serra Pedregosa) a la Coma de Cortils o la pujada al pas de Cabirols des de la part alta de la mateixa Coma de Cortils. En aquestes baixades i pujades concretes es molt possible que ens calgui calçar-nos els grampons i resultarà imprescindible la progressió preventiva piolet en ma.

Per tot això, i justament per que aquest periple ens duu al terreny més altívol, llunyà i salvatge de l’alat muntanya berguedana, recomano que només s’emprengui el periple si tenim l’experiència suficient o si anem acompanyats d’ algú que ja estigui avesat a aquests tipus de terreny. Per altra banda, cal tenir en compte les hores d’esforç continuat que implica aquesta excursió. Cal la possibilitat de dormir a la cabana de pastors del Cortal de Cortils, fet que implicarà haver de carregar amb el sac, la cuina, el menjar, etc …

Punts de referència: * Mirador de Gresolet * Torrent de Riambau * Torrent del Verdet * Torrent de la Gerdera * Canal Llarga * Canal del Roc Blanc * el  Collell * Coll de les Bassotes * Prat Toixones * Prat Llong * Serra Pedregosa * Coma de Cortils * Pas de Cabirols * Pic de Costa Cabirolera

Temps: 6 hores per pujar i de 4 a 5 per tornar.

Desnivell: 1.138 metres de pujada i l’equivalent de baixada.

Dificultat: Alta

Punt de partida: Mirador de Gresolet, 1.567 metres

Accés: la carretera asfaltada que va al Mirador de Gresolet neix molt a prop del poble de Saldes. Trencall a la dreta indicat a poc més d’un quilòmetre passat el poble direcció Gósol.

On dormir: Hi ha dues alternatives.

• Refugi Estasen. Acostuma a estar guardat els caps de setmana de l’hivern. 87 places (30 la part lliure). Servei de begudes, menjars, lavabos i dutxes. Propietat de la FEEC. Tl. Reserves: 608 315 312.
  • Refugi Roget, a  1′ 3 km. de Saldes, a la ctra. del Mirador, a 300 metres a l’esquerra, passat Cal Xic. Guardat, amb 17 places (no hi ha departament lliure), lloc per cuinar, WC, dutxes, lliteres amb flassades. No te servei de menjars (caldrà anar a Saldes que està a tan sols a 10 minuts caminant). Regentat per Jordi Camprubí. Contacte: Telèfon mòbil: 659.947.020. Telèfon fixa: 938.751.757 – Nits.

camprucasas@telefonica.net

Descripció itinerari: Des del Mirador de Gresolet, 1.567 metres, seguirem la llarga pista que flanqueja sota l’impressionant vessant de la paret nord del Pedraforca, i que s’orienta sempre en direcció oest. Passem per sota el trencall que duu al refugi Lluis Estasen (no caldrà arribar al mateix si no volem dormir-hi), i passem una a una les diferents torrenteres que serveixen per la pràctica d’escalada en gel. De fet, si fem aquesta excursió a l’hivern, de ben segur que veurem escaladors enfilats a les esmentades cascades glaçades, ja que el Pedraforca es una de les principals escoles d’escalada en gel de Catalunya. Aquestes torrenteres son, entre altres, les del Torrent de Riambau, Torrent del Verdet i el Torrent de la Gerdera. Poc després, ja fora de l’influencia de les torrenteres de gel, també creuem els llits nevats de la Canal Llarga i la Canal del Roc Blanc. Aquest llarg flanqueig sota l’ombra del Pedraforca conclou a el  Collell, 1.845 m., (1,40 h). Marques de PR (grogues i blanques) durant el trajecte de pista que a partir del Collell es transformen en marques de GR (vermelles i blanques)

Continuant per la pista, ara vers al N.E., anem a parar a una bifurcació, es l’anomena’t Coll de les Bassotes, 1.873 m (2,00 h). Cartell indicador. Abandonem la pista principal i prenem el trencall ascendent de la dreta, que al principi duu orientació N.E. i discorre gairebé en paral·lel a la pista que hem abandonat, però al poc gira de manera radical vers a l’est arriben al Prat Toixones. De nou anirem seguint les marques de PR (blanques i grogues). El camí, que es una pista abandonada, discorre en ziga-zagues pel llom que tenim davant nostre i que està orientat a vessant sud. Malgrat la presència de neu, la traça de la pista resulta evident així com les possibles dreceres que agafarem per tallar part del recorregut. Pugem per aquest vessant solei amb bosc dispers (que no sempre està prou nevat com per fer l’ascensió integra amb raquetes), i arribem al Prat Llong, on s’acaba la pista abandonada. (3,20 h).

Si observem el vessant que tenim encara per sobre nostre per tal d’arribar a la ja molt propera aresta, hi veurem unes grans fites que indiquen el pas per creuar l’aresta i baixar vers al vessant contrari de la Serra Pedregosa. Cap allà anirem. La baixada vers a la Coma de Cortils te un primer tram aeri i exposat, amb bones rampes nevades als nostres peus, de seguida que perdem metres el terreny es fa molt més fàcil i davallarem sense més problemes, en direcció nord, fins a la Coma dels Cortils (4,00 h). A la nostra dreta restarà la Cabana de Cortal dels Cortils, fora del trajecte estricte de l’excursió. No obstant val la pena tenir en compte aquest refugi lliure o cabana de pastors per si volem fer nit i repartir l’excursió en dos jorns. (La cabana te una font propera que al hivern resta completament colgada i soterrada per la neu, te capacitat per unes 6 persones, llarg de foc rudimentària i poca cosa més, està un pel bruta).

Des de la Coma encararem les nostres passes en sentit ascendent cap a l’oest, tot anant per la part central de l’esmentada coma, que dibuixa la típica “U” de les comes d’origen glacial, fins situar-nos als replans situats sota el Pas de Cabirols (alçada 2.380 metres). L’ imatge de la capçalera del circ es impressionat i a primera vista ens semblarà mes difícil del que realment resulta ser. Pujarem per pendents inclinades (no practicables per raquetes en la seva integritat), fins a una mena de bretxa ben visible que es el Pas de Cabirols, hi ha marques de GR, però a l’hivern normalment no son visibles al estar en pedres que resten completament tapades per la neu. Es possible que a la part alta, abans d’arribar a l’aresta, hi trobem algun pas rocallós fàcil, o fins i tot alguna que altre petita cornisa de neu, que ens pot dificultar els últims metres. Una vegada a l’aresta, pujarem el llom vers a l’ O.N.O. sense cap mena de problemes, evitant – això si – aproximar-nos massa al marge dret on es molt possible que es doni la presencia de cornises inestables de neu. Pic de Costa Cabirolera, 2.605 metres(6,00 h).

Descens per mateix itinerari. Cal tenir en compte que, malgrat que el descens es més ràpid, ningú ens estalviarà una marxa de 4 a 5 hores més, que sumada al temps de la marxa de pujada superarà les 10 hores de caminar.